Uudenmaan Vihreät kiittävät Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan luonnosta kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesta suunnittelusta. Kaavan neljä pääperiaatetta ovat hyviä ja kannatettavia. Kestävällä yhdyskuntasuunnittelulla – alue- ja yhdyskuntarakenteen eheyttämisellä, joukkoliikenteen ja etenkin ratojen kehittämisellä, kaupan palveluverkon sitomisella osaksi yhdyskuntarakennetta ja hajarakentamisen ohjaamisella – on mahdollista tähdätä samanaikaisesti energiansäästöön ja päästöjen vähentämiseen sekä kuntalaisten hyvinvoinnin lisäämiseen.

Radat suunnittelun keskiössä

Ilmastonmuutoksen torjunnan ja yksityisautoilun kasvun hillitsemisen kannalta on olennaista, että uuden asunto- ja työpaikkarakentamisen pääpaino on kehittyvän rataverkon ja joukkoliikenneväylien varsilla. Vihreät pitävät erittäin tervetulleena Huhmarin, Histan ja Östersundomin alueiden uutta karttamerkintää, ”raideliikenteeseen tukeutuvat taajamatoimintojen alueet”, sekä linjausta asuinalueiden ja asemien rakentamisen kytkemisestä ajallisesti toisiinsa. Uusien asuinalueiden valmiit ja toimivat joukkoliikenneyhteydet auttavat vähentämään yksityisautoilua ja kannustavat uusia asukkaita joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Viherkehän yhtenäisyys turvattava

Uudenmaan Vihreät toivovat, että kaavassa kiinnitettäisiin vielä tarkemmin huomiota seudullisen viherkehän yhtenäisyyteen. Viherkehä on yksi Uudenmaan vetovoimatekijöistä ja kaavalla tulee ehkäistä arvokkaiden luontokokonaisuuksien pirstoutumista. Vaikka viheralueiden välille on paikoin merkitty viheryhteystarpeita, ovat yhteydet liian kapeita. Jotta viherkehän yhtenäisyys voidaan turvata, on eläinten kulkureitit ja ekologisten yhteydet huomioitava kaavassa voimakkaammin. Viherkehä laajenee rannikolle ja saaristoon. Yhteydet rannikon ja viherkehän keskeisten metsien ja muiden luonnontilaisten alueiden (Sipoonkorpi, Petikko, Nuuksio, Meiko, Porkkalanniemi) välillä on turvattava riittävin viheraluemerkinnöin.

Kokonaisvaltainen ja kattava luontoalueita koskeva selvitys ei valitettavasti ole ehtinyt mukaan maakuntakaavan suunnitteluprosessiin. On toivottavaa, että jatkossa panostettaisiin perusteellisiin ja kokonaisvaltaisiin ympäristö- ja luontoselvityksiin koko Uudenmaan alueella. Suunnittelun ohjauksessa olisi huomioitava tarkemmin myös rantojen merkitykset ja turvattava osan rannoista säilyminen rakentamattomina. Myös melun merkitys ympäristön viihtyisyydelle ja asukkaiden hyvinvoinnille on merkittävä. Puolustusvoimien sekä lentoasemien melualueet tulisi osoittaa kaavassa tarpeeksi laajoina.

Hajarakentamisesta eheään yhdyskuntarakenteeseen

Uudenmaan Vihreät kannattavat pyrkimystä vähentää hajarakentamista sekä rakentamisen ohjaamista taajamiin ja elinvoimaisiin kyliin. Kylien kehittämistä koskevaa viestintää on kuitenkin tarpeen selkiyttää. Nyt julkisuudessa on ollut pelkoja pienten kylien lakkauttamisesta ja toimintojen alasajosta. Hajarakentamisen sekä palveluiden ja joukkoliikenteen kehittämisen ohjaaminen maakunnallisesti merkittäviin kyliin on oikea suunta kaavoituksessa, mutta myös paikallisesti merkittävien kylien arvo olisi syytä tuoda kaavassa selkeämmin esiin. Taajama-alueiden ulkopuolisen asutuksen hallittu kasvu kylämäisenä asutuksena on parempi vaihtoehto kuin nykyinen haja-asutusalueilla tapahtuva hallitsematon yksittäisten rakennuspaikkojen syntyminen suunnittelutarveratkaisu kerrallaan.

Uudenmaan Vihreiden hallitus

Lisätietoja: Outi SilfverbergToiminnanjohtaja, Uudenmaan Vihreät ry