Uudenmaan vihreiden toiminnanjohtajan olen ollut mukana Elävien poliitikkojen illoissa syksystä 2011 saakka. Viimeisin pidettiin eilen (1.10.2013) Hyvinkäällä. Keskustelun polttopisteessä oli ilmastonmuutoksen ratkaiseminen kunnissa ja vieraana alan ehdoton asiantuntija Oras Tynkkynen.

Olen ollut siinä etuoikeutetussa asemassa, että olen päässyt tutustumaan uusmaalaisiin kuntiin  mitä mielenkiintoisempien teemojen merkeissä. Iltojen aikana on keskusteltu muun muassa kuntarakenneuudistuksesta, kaksikielisistä kouluista, METSO-ohjelmasta ja nuorison hyvinvoinnista.

Iltojen ideana on ollut, että alustukset ovat lyhyitä ja suurin osa ajasta varataan keskusteluun. Keskustelut ovat olleet poikkeuksetta hyviä ja ajatuksia herättäviä. Uskon, että tilaisuuksiin osallistuneet ovat aina saaneet lähteä kotiin monta näkökulmaa rikkaampina – myös vihreät tähtemme.

Nostan hattua kaikille niille kansanedustajille sekä mepeillemme, jotka jaksavat kiertää kenttää yhdistysten vieraana. Siihen nähden, että kansanedustajia on tällä hetkellä todellakin vain kymmenen, ryhmä näyttätyy kokoaan suuremmalta. Toivottavasti seuraavien eduskuntavaalien jälkeen ryhmä on huomattavasti isompi.

Paikallisten vihreiden kohdalla olen ollut todella vaikuttunut siitä innosta ja idearikkaudesta, millä vihreille tärkeitä teemoja ajetaan kuntatasolla. Ilman tätä porrasta liike olisi aivan hampaaton – huolimatta siitä, että ryhmien koot usein ovat hyvinkin pieniä.

Kunnallispoliitikoilla on käsissään paljon valtaa, kuten Oras Tynkkynenkin totesi Hyvinkään tilaisuudessa. Sitä vihreät ovat myös Hyvinkäällä käyttäneet. Vihreiden aloitteesta syntynyt kaupungin ilmastostrategia 5% vuotuisine päästövähennystavoitteineen on Suomen kovinta kärkeä.

Kuten kaikki kunnallisissa luottamuselimissä muutamia vuosia toimineet tietävät, välillä omien tavoitteiden ajaminen kuntabyrokratiassa tuntuu törmäävän ylitsepääsemättömään muuriin. Tavoitteemme ovat kuitenkin niin tärkeitä, että toivon meidän jaksavan käydä väsytystaistelun sen muurin kanssa. Vihreillä on osaamista ja tahtoa – me kiipeämme sen muurin yli yhdessä!

Anu Heikkilä
Uudenmaan vihreiden toiminnanjohtaja

P.S. Hyvinkään Vihreät jättivät illan innoittamina seuraavan valtuustoaloitteenvierailureitistä Kurkisuolle.