Toivanen_IlonaTuusulassa päätettiin kesäkuussa valtuuston kokouksessa siirtyä pormestarijohtoiseen johtamisjärjestelmään. Samaan aikaan  luottamushenkilöorganisaatiota myllättiin huolella. Prosessi on ollut pitkä ja monipuolinen, on ollut kunnanjohtajan erottamiseen pyrkivä tilapäisen valiokuntaprosessi ja 17-henkinen toimikunta, jonka tarkoituksena on ollut kehittää uusia parempia toimintatapoja luottamushenkilöorganisaatiolle. On pidetty neuvotteluja, iltakouluja ja seminaareja, joiden kautta päästiin tähän kokoukseen, jossa päätös lopulta tehtiin.

Mistä nyt sitten päätettiin? Pormestarimallin lisäksi päätimme virtaviivaistaa organisaatiotamme merkittävästi. Lautakuntien määrää vähennettiin niin, että kasvatus- ja sivistystoimen aiemmin 4 lautakunnan asiat käsitellään jatkossa kahdessa lautakunnassa. Kuntakehityspuolen kolme lautakuntaa supistuu kahteen. Sote-lautakunta jatkaa niin kauan kuin jatkaa, palvelut jakaantuu elinvoima- ja hyvinvointipalveluihin. Tämä on iso asia Tuusulassa, jossa vielä 2 vuotta sitten lautakuntarakenteeseen ei ollut lupa puuttua pitkällä tikullakaan, siiloja oli paljon ja kehittämistoiminta vielä vähäisessä roolissa. Paljon on muuttunut valtuutettujen ajattelussa tässä välissä, toive eteenpäin menemisestä on ollut jaettu ja vahva.

Lautakuntien vähentyessä kuntalaisten osallistumista ja osallistamista lisätään kuitenkin merkittävästi. Yksimielisesti hyväksyimme sen osuuden kunnanjohtajan esityksessä missä puhuttiin kuntakeskuskohtaisista kehittämisverkostoista, joissa kuntalaiset pääsyvät vaikuttamaan itselle tärkeisiin teemoihin. Näitä verkostoja on hyvinvointiverkosto, elinkeinoverkosto ja alueelliset kehittämisverkostot. Hyvinvointiverkosto kokoaa yhteen nuorisovaltuuston, lapset ja perheet, ikäihmisten ja vammaisten neuvostot sekä veteraanitoimikunnan ja elinkeinoverkosto ja alueelliset kehittämisverkostot kokoavat yhteen elinkeinoasioiden kehittämisen.

Pidimme viime syksynä Tuusulan Vihreiden toimesta demokratiaillan, johon kutsuimme mukaan eri poliittiset ryhmät keskustelemaan siitä, miten kuntalaisten osallistamista voitaisiin lisätä. Tänä vuonna Tuusulassa on järjestetty myös kuntalaisiltoja kaikissa kuntakeskuksissa. On ollut hienoa seurata, miten ajatus lähidemokratiasta on kehittynyt Tuusulassa kun sitä on sinnikkäästi jaksanut tuoda esiin. Ensi syksynä puheenjohtamani nuorisolautakunnan alaisuudessa aloitetaan myös esityksestäni kokeilu osallistavasta budjetoinnista nuorten kanssa.

Päätös pormestarimalliin siirtymisestä ei ollut yksimielinen ja keskustelu oli ajoin riitaisaakin. Nyt on tärkeää myötävaikuttaa siihen, että sekä luottamushenkilöt, että virkamiehet saavat koottua itsensä kehittämään ja toteuttamaan valittua toimintamallia, kuntalaisten eduksi.

Ilona Toivanen
Valtuutettu ja nuorisolautakunnan pj.
Tuusula