oskari_sunstrom_syyskuva_2Kiireisen arjen pyörittämisen ja luottamustehtävien ristipaineessa käy usein niin, että oma akku enemmän tyhjenee kuin täyttyy. Aika ajoin on hyvä tarjota oman yhdistyksen porukalle mahdollisuus myös ladata akkuja ja kohdata kiireettömästi, vailla velvollisuuksia. Hyvä valinta on lähteä lähiluontoretkelle.

Näin on useissa yhdistyksissä tehtykin. Inkoossa on käyty yhdessä perinteisesti jopa purjehtimassa, Sipoossa puolestaan pidetty kokouksia kansallispuistossa.  Kysyin Raaseporin vihreiden puheenjohtaja Oskari Sundströmiltä, miten he toteuttivat taannoisen vihreiden retken Fiskarsin luontopolulle

• Olemme järjestäneet aikaisemminkin luontopolkuja Raaseporin Vihreiden nimissä.  Esko Vuorinen on luontokartoittajana aivan ehdoton tämän tyyppisten retkien vetäjänä. Yhdistimme retkeen keskustelu- ja herkutteluhetken kahvilaamme, kertoo Cafe Antiquessa yrittäjänä työskentelevä Sundström.

Samaan aikaan eduskuntavaalikampanjaa tehnyt Sundström ei pidä tapahtumamuotoa kovin työllistävänä. Tapahtumaviestintää tehtiin lähinnä sähköisten välineiden kautta. Lisäksi Sundström kävi varmuuden vuoksi tutustumassa pari tuntia kestävään reittiin etukäteen. Tämä onkin hyvä käytäntö, sillä maaston aiheuttamat rajoitukset vanhuksille ja liikuntaesteisille on hyvä olla osanottajien tiedossa ennen lähtöä. Oman aikansa ottivat tietysti keskustelutilaisuuden ja tarjoilujen järjestäminen.

• Retki itsessään sujui vallan mainiosti, mukana oli niin hyvin nuoria, kuin hiukan vanhempiakin. Oppaallamme Eskolla riitti kerrottavaa monessa kohtaa helppokulkuista reittiä. Kovin paljoa pidempi se ei kuitenkaan olisi voinut olla, tuumii tapahtumaan tyytyväinen järjestäjä.

Uudellamaalla on metropolimaakunnan luonteestaan huolimatta hyvin suuri määrä upeita luontokohteita. Usein kohde löytyy jo omasta kotikunnasta, mutta retki muuallekin Uudellemaalle kannattaa.  Retkikohteita pääset kartoittamaan esimerkiksi hyvin suositusta Retkipaikka-blogissa, jossa kohteita voi hakea maakunnittain.

Olisiko tässä juuri sinun vihreälle yhdistyksellesi sopiva piristys vielä kuluvan syksyn toimintaan tai viimeistään ensi vuoden toimintasuunnitelmaan?

Retket kannattaa järjestää koko perheen tapahtumina ja kutsua samalla vaivalla mukaan ainakin lähikuntien vihreät yhdistykset. Mikäpä estää toteuttamasta retkiä yhteisesti. Näin tekivät kuluvana syksynä neljä vihreiden piiriorganisaatiota järjestäessään retken Etelä-Konneveden kansallispuistoon kansanedustaja Krista Mikkosen johdolla.

Anu Heikkilä
Uudenmaan vihreiden toiminnanjohtaja