hokkanen-teemu141008_115_pieniVihreiden valtuuskunta kokoontui 17.-18.9.2016 Uudenmaan vihreiden kotikentällä, Vantaalla. Kokouksen teemana oli ulko- ja turvallisuuspoliittisen linja-paperin hyväksyminen, josta lisää alempana.

Kokouksen alussa puolueen puheenjohtajalla, kansanedustaja Ville Niinistöllä, oli hyviä uutisia: Koskiensuojelulakia ei avata! Jos ei edes tämä hallitus avaa koskiensuojelulakia, niin ei varmasti seuraavatkaan, kuten Niinistö totesi. Muut uutiset eivät valitettavasti olleet niin hyviä. Esimerkiksi Venäjä ja sen voimapolitiikka, EU:n kriisi, vähäosaisten rokottaminen entisestään ja koulutusleikkaukset tulivat mainituiksi. Tässä vielä linkki Niinistön mainioon puheeseen.

Niinistön jälkeen puhui eduskuntaryhmän puheenjohtaja, Krista Mikkonen. Mikkonen oli huolissaan sosiaalisesta tasa-arvosta ja peräänkuulutti pienipalkkaisista naisista, köyhistä eläkeläisistä ja nuorista miehistä huolehtimista. Mikkosenkin puhe kannattaa lukea kokonaisuudessaan.

Tämän jälkeen kävimme poliittista keskustelua, jonka aikana tulivat mainituiksi ainakin sote, rasismi, koulutus, notkeat hankinnat, ilmastonmuutos, raideliikenne, lgbtiq, lapsiperheet, ihmiskaupan uhrit ja kuntavaalit.

Tämän jälkeen oli vuorossa Pekka Haavisto, joka piti kokouksen teeman mukaisesti puheen turvallisuuspolitiikasta ja sen näkökulmista maapallon eri kolkilla. Haavisto korosti tuttuun tapaan mm. dialogin merkitystä kriisien ratkaisuissa. Sitä, että niillekin, joiden toimia ei missään nimessä hyväksytä, annetaan puheenvuoro. Haavisto kritisoi myös sitä ajattelutapaa, jossa tuntuu, että me emme ole valmiita auttamaan kaukana, mutta emme myöskään lähellä olevia, ihmisiä. Haaviston puhetta kommentoi tutkija Sinikukka Saari.

Lopuksi aloitimme keskustelun turvallisuuspoliittiseen linjapaperiimme liittyen. Tässä keskustelussa puheenvuoroissa nousi esiin mm. yhteistyö, kybervakoilu, kriisitietoisuus, radikalisaatio, ”EU:n armeijan” koko ja YK. Turvallisuuspoliittiseen linjapaperiin tehtiin vielä kokouksessakin erilaisia muutosesityksiä, joita menin itsekin iltatyöryhmään käsittelemään. Hyvin pitkälle omaksi ansiokseni voin laskea sen, että lopulliseen paperiin tuli aivan kokonaan uusi luku, joka käsittelee kyberturvallisuutta ja tiedustelua.

Samalla saimme mm. aivan kohta julkaistavan tiedustelulainsäädäntöä pohtivan työryhmän raportin oikeaan asiayhteyteen. Suurin metakka nousi tietenkin asevelvollisuuslinjauksestamme, joka ei sinänsä edes muuttunut mihinkään, mutta on asiaan tarkemmin tutustumatta helppo kohde, jos haluaa arvostella politiikkaamme. Korostan nyt tavoitteeseemme liittyvää oleellisinta asiaa tässäkin: Me emme ole ajamassa armeijaa tai puolustuskykyä alas. Asevelvollisuutta koskevaa lainsäädäntöä ei olla muuttamassa (eikä se oppositiosta aivan helposti kävisikään!). Vapaaehtoisuus ei tarkoita hyväntekeväisyyttä vaan sitä, että keppinä toimivan vankeusrangaistuksen sijaan olisi tarjolla riittävä porkkana.

Muita teemoja ’turpo-paperissamme’ oli yhteistyön lisääminen sekä Ruotsin että EU:n kanssa. Samoin korostimme jälleen niitä monia eri tapoja, jotka edistävät rauhaa ja konfliktin jälkeistä rauhan rakentamista. Tässä kohtaa feministinen, kaikki osapuolet ja osalliset, mukaan ottava malli on paras ratkaisu.

Seuraava päivä, sunnuntai, alkoi paneelikeskustelulla EU:sta, Turkista ja pakolaiskriisistä. Keskusteluun osallistuivat Euroopan parlamentin jäsen Heidi Hautala, kansanedustaja Ozan Yanar, terveystieteiden tohtori Mikko Häkkinen ja Amnestyn oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen. Keskustelun puheenjohtajana toimi Vihreän Langan päätoimittaja Riikka Suominen.

Lopuksi hyväksyimme, muutaman äänestyksen jälkeen, turvallisuuspoliittisen linjapaperimme ja pidimme evästyskeskustelun kuntavaaliohjelman valmistelua silmälläpitäen.

Kokouksessa oli jälleen hauskaa ja vihreiden toimijoiden tapaaminen eri puolilta maata on aina avartavaa.

Seuraavaa kokousta odottaen,
Teemu Hokkanen

Kirjoittaja on uusmaalainen puoluevaltuuskunnan jäsen Espoosta