Kuva: CanvaVielä eivät kaikki tunne Uudenmaan virkistysalueyhdistystä, meidän kesken Virkkaria. Tämä Uudenmaan 19 kunnan yhteinen toimija täyttää nyt jo 28 vuotta. Se edistää mukavasti meidän vihreiden tavoitteita. Luo edellytyksiä retkeillä alueen 1,5 miljoonalle asukkaalle ja muillekin.

Alueita on paljon, 39. Valitettavasti useat kohteet ovat huonosti tavoitettavissa julkisilla kulkuneuvoilla.  Vihreät saivat kuitenkin strategian tarkistuksen yhteydessä alueiden hankintaperiaatteisiin pienen parannuksen julkisilla kulkuneuvoilla saavutettavuuteen. Monet kohteet eivät sovellu huonosti liikkuville. Esteettömyyttä kehitetään Kopparnäsin alueella. Tätä vihreille tärkeää periaatetta on jatkettava. Haluamme myös turvata alueiden luonnon säilymistä, mikä ei aina kaikille ole itsestään selvää.

Inkoon Kopparnäsin alue on merkittävä kokonaisuus. Sen historiasta löytyy monenlaista, hyviä ja huonoja muistoja ja kokemuksia. Nyt on kuitenkin syytä katsoa eteenpäin. Nyt etsitään uusia avauksia. Yhteistyötä metsähallituksen luontopalvelujen kanssa tiivistetään. Suunnitellaan yhdessä kun molemmilla on maanomistusta. Voimavarojen käyttöä voidaan näin tehostaa.  On täysi syy muutenkin odottaa uutta puhtia toimintaan kun Virkkari sai keväällä uuden toiminnanjohtajan.

Entäpä jos vaikka koulujen syysloman aikana kävisit jossain kohteessa? Lasten oikeuksiin tulisi kuulua oikeus ulkoilla, nähdä luontoa ja kokea uutta. Eikä tätä oikeutta voi poistaa meiltä muiltakaan. Valitse itsellesi sopiva kohde ja pyydä ystäväsikin mukaan:

Tutustu virkistysalueisiin (Virkistysalueyhdistyksen sivut)

Verkkosivuilta voit ladata myös mobiilisovellutuksen virkistysalueista käyttöösi.

Retkiterveisin,
Juhani Kytö
Uudenmaan Virkistysalueyhdistyksen hallituksen ja työvaliokunnan jäsen