2736_evila-sade-normalNuorena on tyhmänrohkea ja sitä tarttuu tarjottuihin haasteisiin. Kotipaikkakuntani Kerava osallistui vapaakuntakokeiluun 90-luvulla ja näin minäkin sain mahdollisuuden tehdä rajoja rikkovaa työtä. Toimin yhtä aikaa kotipalveluohjaajana sekä päiväkodinjohtajana.

Tuosta ajasta jäi mieleeni monta merkittävää asiaa, tärkeimpänä omaishoitajien ja hoidettavien asema. Ihaillen seurasin sitkeitä omaishoitajia, niin miehiä kuin naisia. Viranomaisena minulla oli rajalliset mahdollisuudet ’auttaa’. Omaishoitajat tekevät mittavaa työtä 24/7 ja näin säästävät yhteiskunnan varoja. Työtä tulisi arvostaa ja siitä maksaa oikeudenmukainen, kohtuullinen korvaus.

Politiikkaan lähdettyäni (kolmas valtuustokausi meneillään) on sydämen asianani ollut pitää yllä keskustelua omaishoitajien ja hoidettavien asemasta. Kahteen otteeseen olen tehnyt valtuustoaloitteen kotisairaalan perustamisesta Keravalle. Valtuusto on ollut hyvin myötämielinen asialle ja jopa antanut toiminnan käynnistämiseksi erillismäärärahaa. Talouden kiristyminen on kuitenkin tullut esteeksi toiminnan aloittamiselle. Kotihoidon lääkärin kuitenkin saimme turvaamaan kotona asumisen mahdollisuuksia. Nyt elämme uuden budjetin valmisteluvaihetta ja kotisairaalatoiminnan perustaminen on kaupunginhallituksen hyväksymän raamin sisällä. Jospa hanke viimeinkin toteutuisi.

Elämä on tuonut eteen kyseisen asian myös henkilökohtaisella tasolla. Muistisairaudet ja toimintakyvyn menetys esim. Parkinsonin taudin kautta johtavat jatkuvaan avuntarpeeseen. Hyvin läheltä seuranneena olen nähnyt hoitajan uupumuksen ja palveluketjun kapeuden. Tästä esimerkkinä pitkälle edenneen muistisairaan vieminen intervallihoitoon, joka ei ole ongelmaton juttu. Kun et muista niin et myöskään ymmärrä miksi olet tutusta ympäristöstä poissa. Kotiin paluun jälkeen alkaa uusi opettelu tuttuun arkeen.

Meillä Keravan valtuustossa on monia poliitikkoja yli puoluerajojen, jotka ovat halunneet lähteä kohentamaan omaishoidettavien – ja hoitajien asemaa. Keravalla omaishoidon peittävyysaste on ollut matalammalla kuin valtakunnallinen suositus.

Halusimme saada selvyyden siihen, että miksi näin on? Valtuustokyselyihin saadut vastaukset eivät tyydyttäneet meitä. Niinpä pyysimme viranomaisneuvottelua. Tästä asiat lähtivätkin rullaamaan. Neuvotteluidemme tuloksena kotiin annettava tilapäisapu hoitajien asiointikäyntien ajaksi tuli maksuttomaksi. Halusimme pohdittava myös kriteeristöä  jolla hoidettavuus mitataan,  kunnilla kun on erilaisia käytänteitä. Muistisairaita on entistä enemmän ja muistisairaus on huomioitava rahallista tukea myönnettäessä.

Kunnilla on myös erilaisia hoitoisuusluokituksia, joillakin on kolme, toisilla neljä maksuluokkaa. Tasavertaisuus ei korvausten suhteen toteudu Suomessa, onneksi maksatus on siirtymässä Kelalle. Tasavertaisuus ei toteudu myöskään siinä miten kunnan talousarvioon on varattu rahaa omaishoidon tukeen.

Nyt omaishoitajien -ja hoidettavien asema näyttää valoisammalta Keravalla.

Uusia palvelun avauksia on tehty. Merkittävä muutos on hoitajan vapaan turvaamiseksi kotiin tuotu palvelu, sijaishoitaja. Sukulainen ja joku muu tuttu voi siirtyä hoitajan vapaan ajaksi omaishoitajaksi. Vuoropuhelua omaishoitajien ja politiikkojen välillä lisätään. Sosiaali – ja terveyslautakunnan jäsenistä joku osallistuu pari kertaa vuodessa seurakunnan järjestämiin omaishoitajien iltaan. Uudelle omaishoitajalle maksetaan omaishoitajien liiton jäsenmaksu ensimmäisen vuoden ajan. Vertaistuki ja tieto auttavat toivon mukaan hivenen työssä jaksamista. Kerava lähtee myös kehittämään hoitajien -ja hoidettavien kuntoisuuslomia. Hoitajien -ja hoidettavien asema edellä mainittujen toimenpiteiden ansiosta toivon mukaan paranee.

Hoitajat tekevät työtä rakkaudesta hoidettavaan tai mahdollisesti velvollisuuden tunteesta. Olen pohtinut olisiko minusta tuohon työhön? Sen tiedän, että vaativampaa työtä tuskin löytyy.

Säde Evilä
Keravan kaupunginhallituksen jäsen

P.S. Kiinnostavatko omaishoitajien asiat enemmänkin? Lue kevätpuolelta järvenpääläisen vihreän vaikuttajamme, Mikko Vesterisen blogikirjoitus ’Omaishoitajien oikeuksista on pidettävä huolta’.