Syksyllä 2015 liki hallituksen kaataneen kriisin ja poliittisten lehmänkauppojen jälkeen Suomeen on tulossa maakuntauudistus, jossa luodaan kokonaan uusi hallintoporras valtion ja kuntien väliin. Maakunnille ollaan antamassa järjestämisvastuu sosiaali- ja terveyspalveluista sekä toistaiseksi epämääräiseksi jäänyt joukko muita tehtäviä. Maakuntaan on tulossa vaaleilla valittava maakuntavaltuusto päättäväksi elimeksi, ja mahdollisesti muita lautakuntiin vertautuvia toimielimiä.

Uusimaa on poikkeuksellisessa tilanteessa verrattuna muuhun maahan. Maakunta koostuu kahdesta eduskuntavaalipiiristä, joten sen paremmin Helsingin kuin Uudenmaan vaalipiirin vihreä piiriyhdistys ei voi yksin edustaa koko maakunnan vihreitä. Tarvitaan kuitenkin välttämättä järjestö, jolle Vihreä liitto antaa oikeuden asettaa vihreä vaalilista Uudenmaan maakunnan alueella. Saman järjestön on luontevaa myös tehdä vaaliohjelma ja toimia maakuntavaltuustoryhmän tukena samalla tavoin kuin kunnallisjärjestöt toimivat valtuustoryhmien tukena kunnissa.

Tämän takia Uudenmaan vihreät ja Helsingin vihreät ovat perustamassa yhdessä työnimellä Huvi kulkevaa järjestöä, jonka ainoiksi jäseniksi tulisivat edellämainitut piirijärjestöt. Maakuntayhdistyksen säännöt on mukautettu piirien säännöistä, mutta monista käytännöistä sovitaan erillisessä myöhemmin päätettävässä toimintatapa-paperissa, jota on lainsäädännön puitteissa helpompi päivittää kuin varsinaisia sääntöjä. Kummankin piirijärjestön panos on tärkeä, mikäli maakuntavaaleissa aiotaan menestyä. Säännöt ja toimintatavat laaditaan siten, että valta jakautuu tasan kummankin osapuolen kesken.

Piirien välisissä keskusteluissa asioista on sovittu hyvässä yhteishengessä, vaikka monia ongelmallisia asioita riittää vielä ratkottavaksi. Uudistus siirtää piireille ja kunnallisjärjestöille nykyisin tuloutuvia luottamushenkilömaksuja Huville. Miten näitä varoja käytetään? Kanavoidaanko niitä piireille ja kunnallisjärjestöille, ja jos, niin miten? Maakuntavaltuustoon on kaikkien ennakkoarvioiden mukaan tulossa reipas yliedustus suurimmista keskuksista, erityisesti Helsingistä. Keskeinen haaste on luoda menettelyt, joilla ehdokaslistasta saadaan äänten ja valittujen alueellista epätasapainoa jo ennakkoon lieventävä.

Koko maakuntauudistus on monella tavoin hämärän peitossa. Uudistus saatetaan jopa peruuttaa, tai maakunnista voi kehittyä aidosti demokratiaa vahvistava elin. Maakunnat aloittavat valtion tiukasti ohjaamina ja rahoittamina, mutta tulevaisuudessa on täysin mahdollista, että maakunnat saavat verotusoikeuden. Siksi onkin perusteltua varautua maakuntavaaleihin järjestöllä, jonka toimintatavat eivät ole kiveen hakattuja, ja joka voi joustavasti elää tilanteen mukana. Torstaina 16.2.2017 pidettävässä yleiskokouksessa päätetään vain järjestön perustamisesta, mutta toimintatavat jäävät vielä valinkauhaan. Kaikista uudistukseen liittyvistä epäilyistä huolimatta olisi siis paras Huvittaa.

Timo Lahti, piirin varapuheenjohtaja

Börje Uimonen, piirihallituksen jäsen

Kirjoittajat edustavat Uudenmaan Vihreitä maakunnallisen järjestön valmistelutyössä