Haikeana mutta iloisena jätän hyvästit Uudenmaan piirin hallitukselle, jossa olen ollut mukana vuodesta 2011 lähtien. Haluan tämän tekstin myötä sanoa kiitos teille kaikille, onnitella uutta puheenjohtajaa Timo Lahtea, fiilistellä vielä vaaleja sekä toivottaa hyvää kevättä!

Luovuin piirin puheenjohtajuudesta pohdittuani Uudenmaan Vihreiden etua tulevia maakuntavaaleja silmällä pitäen. Puheenjohtajakauteni olisi päättynyt tämän vuoden loppuun.  Minusta on erinomaista, että puheenjohtajuus vaihtuu piirissä parin vuoden välein. Vaikka työni Uudenmaan Vihreissä nyt päättyykin, olen edelleen muilla tavoin aktiivisesti mukana Vihreissä.

Saimme ilokseni todella hyvän puheenjohtajan jatkamaan tehtävää, espoolaisen Timo Lahden. Onnea Timo ja onnea Uusimaa! Olen työskennellyt Timon kanssa usean vuoden ajan piirihallituksessa. Timo on fiksu, mukava, yhteistyökykyinen ja innostunut maakuntavaaleista. Täydellistä!

Maakuntavaalit tulevat työllistämään piirihallitusta toden teolla heti kesälomien jälkeen pitkälle yli vuodenvaihteen. Perinteisen vaalityön lisäksi työmäärää lisää se, että kyseessä ovat uudet vaalit vakiintuneiden vaaliemme joukossa. Maakuntavaalit tehdään yhteistyössä Helsingin Vihreiden kanssa. Ehdokkaita rekrytoidaan tuplasti eduskuntavaaleihin nähden. Uuteen maakunnalliseen hallintoon siirtyminen todennäköisesti synnyttää vaalien aikana ja sen jälkeenkin enemmän kysymyksiä kuin antaa varmoja vastauksia. Mutta tästä kaikesta selvitään – voittajina!

Asetelmamme maakuntavaaleihin lähtemiseen on otollinen. Uudenmaan maakunnassa olemme kuntavaalituloksen mukaan toiseksi suurin puolue 19,5 %:n kannatuksella. Saamme myös tehdä maakuntavaalityötä loistavan presidenttiehdokkaamme, Pekka Haaviston kampanjan myötävirrassa. Ehdokasasettelu käynnistetään tuota pikaa. Olkaa kuulolla!

Kuntavaaleista on kolme viikkoa aikaa. Vaalit olivat Vihreille historialliset. Uudenmaan piirissä nousimme tavoitteemme mukaisesti kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi ja kesäkuusta lähtien piirin jokaisesta kunnasta löytyy vihreitä valtuutettuja. Tulos on vaikuttava. Se on ansaittu. Olette tehneet upeaa työtä! Kiitos vielä kaikille vaalityötä tehneille ja onnittelut kaikille piirimme 130:lle vihreälle valtuutetulle!

Uudenmaan piirissä puolueiden kannatus jakautui seuraavasti:

KOK 24,8 %

SDP 19,4 %

VIHR 16,4 %

RKP 10,2 %

PS 9,5 %

KESK 7,2 %

VAS 5,7 %

KD 3,3 %

Listasta käy selväksi vakaa asemamme kolmen suuren joukossa. Nostimme kannatustamme vuoden 2012 kuntavaaleista 4,6 % prosenttiyksiköllä, meille uskoi äänensä yli 20 000 ihmistä enemmän kuin aiemmin ja saimme 41 valtuutettua enemmän kuin viime kerralla. Kova kannatus on hieno asia, mutta se tuo mukanaan suuremman vaikutusvallan kautta entistä suurempaa poliittista vastuuta. Hoidetaan hommat hyvin!

Juuri käydyt kuntavaalit eivät olleet meille historialliset vain tuloksensa puolesta, vaan myös kampanjan hengen puolesta. Tekemisessä oli nähtävissä vilpittömän positiivinen meininki. Sen voimin meidän kaikkien on hyvä lähteä tekemään työtä vihreämpien kuntien eteen. Pitäkää siis iloinen, utelias ja yhteistyöhön hakeutuva mieli. Verkostoitukaa, kysykää, oppikaa, jakakaa ja nauttikaa!

Parasta Uudenmaan Vihreiden puheenjohtajuudessa olette olleet te upeat, sitoutuneet, vastuuntuntoiset ja mukavat ihmiset. On ollut todella mielenkiintoista käydä vierailuilla ympäri Uuttamaata, tavata teitä vihreitä aktiiveja ja kasvattaa omaa ymmärrystä eri kuntien poliittisista ja alueellisista erityispiirteistä. Kiitos siis teille kaikille hyvistä hetkistä ja keskusteluista. Kiitos tietenkin piirin hallitus ja työntekijät Tuomas Green, Anu Heikkilä sekä Annika Ojala, opettavaisesta ja hyvähenkisestä yhteistyöstä.

Vihreät on olemassa turvatakseen ympäristön, ihmisten ja politiikan tulevaisuuden. Muistetaan se. Ja tehdään se!

###

Kirjoittaja Tiia Lintula toimi Uudenmaan Vihreiden puheenjohtajana vuoden 2016 alusta kevätkokoukseen 27.4.2017 asti. Lintula on toiminut kuluvalla kaudella Järvenpään kaupunginhallituksen jäsenenä, ja hänet valittiin Järvenpään kaupunginvaltuustoon myös kaudelle 2017-2021.