Eduskunnan kevätistuntokausi alkaa aina sopivasti Runebergin päivän aikoihin. Maamme-laulun ja Vänrikki Stoolin tarinoiden kirjoittaja oli monien muiden toimiensa ohella Helsingin yliopiston kaunopuheisuuden dosentti, ja sanataide on yksi poliitikon tärkeimmistä työvälineistä.

Valitettavasti me kansanedustajat emme aina ”puhu kuin Rubeberg”. Viime syksynä monet eduskunnan täysistunnot taantuivat jankkaavaksi toistemme ohi huutamiseksi. Me puhuimme paljon, mutta kuuntelimme
vähän. Runebergin päivä on meille hyvä muistutus siitä, että taitava puhuja on myös tarkkaavainen kuuntelija.

Kansallisrunoilija Juhan Ludvig Runebergia pidetään yhtenä suomalaisen isänmaallisuuden perustajista. Kun nationalismi nostaa maailmalla ja Suomessa jälleen päätään, on hyvä palata isänmaallisuuden juurille. Runeberg muistuttaa meitä liki 200 vuoden takaa, ettei isänmaallisuus, oman kansan ja kulttuurin arvostaminen, tarkoita muiden väheksymistä.

Runeberg oli uushumanisti, joka ammensi vaikutteita antiikin klassikoista ja Euroopan kulttuureista. Runebergin kansainvälisyyttä kuvaa hyvin se, että hänen 1830-luvulla puolisonsa Fredrikan kanssa toimittamansa Helsingfors Morgonblad keskittyi nimenomaan ulkomaiden tapahtumien selostamiseen suomalaisille.

Runebergin ansiot tunnustettiin myös maailmalla, hän sai esimerkiksi Venäjän tsaarilta keisarillisen nuuskarasian briljantein ja Ruotsin kuninkaalta Pohjantähden suuren ristin.

# # #

Eduskunnan keväästä on tulossa työteliäs. Hallitukselta on tulossa useita kauaskantoisia esityksiä: sote-uudistus, Maakuntalaki, Liikennekaari, Puolustusselonteko, Alkoholilaki, … Ja keväällä odottavat myös kuntavaalit, vaikka kukaan ei silloin vielä tiedä, miten tehtävät ja rahat kuntien ja maakuntien välillä jaetaan.

Kunnianhimon puutteesta hallitusta ei ainakaan voi moittia. Itse asiassa on pakko toivoa hallitukselle menestystä, jopa oppositiosta, etenkin mitä tulee sote-uudistukseen. Sipilän hallitus on jo kolmas, joka yrittää uudistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenteita. Väestön ikääntyminen, terveysteknologian kehitys, hoidon saatavuuden epätasa-arvo, terveydenhoidon monikanavainen rahoitus ja kaupungistuminen ovat johtaneet meidät tilanteeseen, johon ei ole helppoja ratkaisuja.

Pelkkä vastustamisen vuoksi vastustaminen ei ole oppositioltakaan hyväksyttävä ratkaisu. Silti ongelmiin on uskallettava tarttua, ja virheet tulee korjata. Kun sote-uudistus on toteutettu, sen mahdollisten puutteiden korjaaminen on jo paljon vaikeampaa.

# # #

Jyrki Kasvi on Vihreiden kansanedustaja Espoosta. Kasvi toimii liikenne- ja viestintävaliokunnan ja Yleisradion hallintoneuvoston jäsenenä.

Jyrki Kasvin kotisivut löydät täältä. Löydät hänet myös facebookista ja twitteristä.