Vihreiden puoluevaltuuskunta kokoontui viikonloppuna 23.-24.9.2017 Riihimäellä. Viikonlopun tärkein teema oli Vihreiden turvapaikkapoliittinen linjapaperi. Turvapaikka-asiat puhuttavat ajankohtaisesti todella paljon, joten oli erityisen tärkeää ottaa kantaa aiheeseen juuri nyt.

Suomi on sitoutunut yhteensä kahdeksaan YK:n ihmisoikeussopimukseen. Nämä kahdeksan sopimusta on myös ratifioitu. Turvapaikkapolitiikan kannalta tärkein kohta on YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen 14. artikla, jossa todetaan, että meidän on kohdeltava oikeudenmukaisesti heitä, jotka täältä hakevat turvaa. Kuitenkin Suomen hallitus on kiristänyt turvapaikkapolitiikkaa rajusti välittämättä suuresta hädästä ja asettamalla monet ihmishenget vaaraan. Vihreille Suomi on maa, jossa pystymme auttamaan ja jossa annamme mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään.

Vihreät korostavat turvapaikkapoliittisessa linjapaperissaan inhimillisyyttä ja laadukasta sekä ihmisoikeuksiin perustuvaa turvapaikkaprosessia. Vihreät tuovat linjapaperissaan esiin, että lapsen oikeuksien pitää toteutua ja perheenyhdistämistä tulee helpottaa. Epäinhimilliset pakkopalautukset on lopetettava ja tilapäisen oleskeluluvan saantia ja muita lupa-asioita tulee helpottaa. Vihreiden tavoitteena on, että turvapaikanhakijoiden kotoutuminen tapahtuu oikeasti. Kotoutumiseen esitetään keinoiksi muun muassa kielikurssien, muun opiskelun ja työelämään pääsyn tukemista turvapaikanhakijoille.

Kokoukseen osallistui myös Vihreiden kärkinimiä. Vihreiden presidenttiehdokas Pekka Haavisto ja puolueen puheenjohtaja Touko Aalto pitivät lauantain avauspuheenvuorot. Muista tunnetuimmista Vihreistä paikalla olivat kansanedustaja Krista Mikkonen ja puolueen varapuheenjohtaja Maria Ohisalo.

Valtuuskunnan kokous oli uuden kauden ensimmäinen. Viikonloppu oli tiivis paketti tutustumista, perehdytystä ja tiukkaa asiaa. Vihreiden puoluevaltuuskunta suunnitteli myös aikataulua valtuuskunnan työskentelylle koko kauden ajaksi. Seuraavan kerran puoluevaltuuskunta kokoustaa 2.-3.12.2017 Helsingissä.

Hanna-Leena Laitinen

Puoluevaltuuskunnan jäsen, Vantaa