Olen kahden lapsen äiti Espoosta, fysioterapeutti, omaishoitaja ja kaupunginvaltuutettu (vihr.). Parhaiten minut tunnettaneen mediasta nimellä “Nuutin äiti“. Somessa sivujani (kuten FB, twitter, insta) löytää käyttäjänimellä koponno.

Tällä hetkellä työskentelen Espoon kaupungin avofysioterapiassa ja asiakkainani käy kaiken ikäisiä ihmisiä, niin tule- kuin neurologisiakin asiakkaita. Olen erikoistunut selän oirediagnostiikkaan ja kuntoutukseen sekä lantionpohjan toiminnan häiriöiden kuntoutukseen.

Toimin poikkihallinnollisen Hyvinvoiva Espoo -kehitysohjelman varapuheenjohtajana sekä Autismi- ja Aspergerliiton kouluttamana kokemusasiantuntijana luennoimassa ympäri Suomea.

Ajauduin mukaan politiikkaan keväällä 2014 puolustaessani erityisen poikani opiskeluoikeuksia. Kirjoitin tuolloin sosiaaliseen mediaan avoimen vetoomuksen ja mielipidekirjoituksen “Tehdään Nuutin haaveesta totta!“, jonka pohjalta laadin kansalaisadressin “Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!“. Lopulta adressi kaatoi Kataisen hallituksen linjauksen.

Politiikassa haluan olla jatkossakin henkilö, joka vie ihmisille tärkeitä asioita eteenpäin. Näen luottamustoimeni hyvänä mahdollisuutena puhua ääneen ihmisten tarpeista ja oikeuksista, kuunnellen sitä viestiä, mitä kohtaamani ihmiset minulle tuovat. Haluan auttaa päättäjiä ymmärtämään ennaltaehkäisevän kuntoutuksen tärkeyden kaikkien ihmisryhmien kohdalla.

Sosiaali- ja terveyspalveluista päätettäessä tarvitaan aina asiakkaan ja työntekijän näkökulmaa. Tunnen kolikon molemmat puolet, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjut sekä omaisen arjen.

Myös ympäristömme tulevaisuudesta huolehtiessa tulee muistaa ihmisten hyvinvoinnin tärkeys. Uupuneena kukaan ei jaksa rakentaa parempaa maailmaa tai ehkäistä ilmastonmuutosta ja sitä työtä jokaisen meistä on lopulta kyettävä tekemään.

Teemani:
– Kaikkien lasten tasavertaiset mahdollisuudet tulevaisuuteen
– Ennaltaehkäisevä kuntoutus kansanterveydessä
– Erityisryhmien tasa-arvo yhteiskunnassa
– Ympäristön ja ilmaston tilasta huolehtiminen

www.noorakoponen.fi