Nuorena halusin olla urheilija, en poliitikko. Peruskoulu- ja lukiovuodet vietin jäähallilla taitoluisteluharrastuksen parissa, sekä muodostelmaluistelussa että jäätanssissa. Kilpaurheilu on ollut nuoruuteni paras asia.

Politiikkaan mukaan lähteminen tuntui kuitenkin luontevalta, sillä olen seurannut äitini poliittista uraa koko elämäni ajan. Olenkin vihreä jo toisessa sukupolvessa ja ylpeä siitä! Mukaan politiikkaan on ajanut huoli tulevaisuudesta ja tahto vaikuttaa enemmän. Ilmastonmuutos on muuttanut tapaani elää, mutta silti tuntuu, etten tee tarpeeksi. Siksi olen nyt ehdokkaana.

Olin ensimmäistä kertaa ehdokkaana kuntavaaleissa 2017 ja tulin valituksi varavaltuutetuksi ja sain merkittävän luottamustoimen tarkastuslautakunnan varsinaisena jäsenenä. Syksyllä 2018 minut valittiin myös Espoon Vihreiden Naisten puheenjohtajaksi vuodelle 2019.

Olen valmistunut Laurea-ammattikorkeakoulusta rahoituksen tradenomiksi vuonna 2015, jonka jälkeen työskentelin muutaman vuoden rahoitusalalla. Rahoitusala kiinnosti ja kiinnostaa edelleen, mutta luottamustoimi tarkastuslautakunnassa lisäsi kiinnostustani julkiseen sektoriin ja hallintoon. Yksi tavoitteeni toteutui vihdoin keväällä 2018, kun pääsin sisään Tampereen yliopistoon. Tällä hetkellä olen kokopäiväinen opiskelija. Opiskelen hallintotieteiden maisteriopintoja suuntautuen julkiseen talousjohtamiseen.

Koska minulla on kokemusta työelämästä, tiedän, että työelämään tulee saada enemmän joustoa – työn tulisi joustaa enemmän, ei ihmisten. Työelämä ei luo vain toimeentuloa vaan myös tärkeitä sosiaalisia verkostoja, siksi työntekoon tulee kannustaa ja työn vastaanottamisen tulee aina olla kannattavaa. Mahdollisuuksia työelämään tulee parantaa elämän joka vaiheessa. Sukupolvierojen tulee olla työelämän vahvuus, ei heikkous. Koko työiän kattavaa oppimista on tuettava. Kokemattomuus eikä kokemus saa olla este työllistymiselle.

Jotta minulla olisi työuran jälkeen mahdollisuus onnellisiin eläkepäiviin ja lapsilla ja tulevilla sukupolvilla elämän edellytyksen maapallolla, on ilmastonmuutos pysäytettävä. Suomen tulee olla edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja meidän on tehtävä vaikuttavaa yhteistyötä globaalisti. Kaikki keinot on otettava käyttöön, muistaen samalla huolehtia siitä, ettei yksi ihminen joudu maksamaan ilmastonmuutoksen torjumisesta kohtuutonta hintaa.

www.iriswesterlund.fi