Uudenmaan Vihreiden vaaligalleria
eduskuntavaalit 2019

Katarina Alanko, Grankulla

psykolog, psykologie doktor, psykologi, psykologian tohtori

Kunskap ger en hållbar framtid

Psykolog, forskare, feminist. Jag värdesätter jämlikhet, kultur, utbildning och vill jobba för ett öppet och klimatsmart Finland.

www.katarinaalanko.fi

Tiina Elo, Espoo

ympäristöasiantuntija (MMM), kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja

Kokemusta. Sinnikkyyttä. Sydäntä.

Kokenut kuntapäättäjä. Päällikkö Vihreissä. Vahva verkostotoimija. Äiti ja puoliso. Intohimona ilmastonmuutoksen torjunta, luonnonvarojen kestävä käyttö ja eriarvoisuuden vähentäminen. Nostetaan Suomi sinnikkyydellä ja sydämellä edelläkävijäksi.

www.tiinaelo.fi

Tuuli Hirvilammi, Porvoo

kestävän hyvinvoinnin tutkija, valtiotieteiden tohtori

Kestävää hyvinvointia rakentamassa

Kestävän hyvinvoinnin tutkija, sosiaalityöntekijä ja valtuustoryhmän puheenjohtaja Porvoosta. Lähden pysäyttämään ilmastonmuutosta oikeudenmukaisesti, hyvinvoinnista huolehtien. Vaalin koulutusta ja tuon politiikkaan kokonaisvaltaista näkemystä.

www.tuulihirvilammi.fi/

Inka Hopsu, Espoo

opettaja, valtuustoryhmän puheenjohtaja

Kestäviä valintoja!

Teen työtä laadukaan koulutuksen, luonnon monimuotoisuuden ja yhdenvertaisen Suomen puolesta. Ilmastonmuutoksen torjunnan ja globaalisti kestävän kehityksen tulee ohjata päätöksiämme. Yhteistyöllä ja neuvotellen pääsemme tuloksiin!

www.inkahopsu.fi

Saara Huhmarniemi, Kirkkonummi

filosofian tohtori, tutkija

Ympäristön ja ihmisten puolella

Hyvä päätöksenteko vaatii tiedon ja tutkimuksen aseman vahvistamista, avoimuutta ja osallisuutta sekä riippumatonta lainvalmistelua. Lupaan tehdä kaikkeni turvallisen elinympäristön ja monimuotoisen luonnon puolesta.

www.saarahuhmarniemi.fi

Saara Hyrkkö, Espoo

diplomi-insinööri, kaupunginvaltuutettu

Tulevaisuus tehdään tänään

Suomessa tarvitaan uuden sukupolven vastuunkantajia, joilla on pokkaa puolustaa koulutusta, tasa-arvoa ja ympäristöä. Olen periksiantamaton paremman maailman tekijä, analyyttinen optimisti ja toimeen tarttuva feministi.

www.saarahyrkko.fi

Minna Hyytiäinen, Hyvinkää

kasvatustieteen maisteri, toiminnanjohtaja

Tulevaisuus on meidän päätösten tulosta

Koulutus ja kulttuuri ovat sydämenasioitani. Olen kaupunginvaltuutettu ja kulttuuri- ja hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja. Työssäni toiminnanjohtajana edistän suomalaista kulttuuria ja kädentaitoja. Korkeatasoinen koulutuksemme on turvattava.

www.minnahyytiainen.fi

Tuire Kaimio, Vantaa

eläintenkouluttaja, tietokirjailija

Luonnon parhaaksi, tutkitulla tiedolla

Nyt on viimeinen hetki estää katastrofaalinen ilmastonmuutos. Haluan merkittäviä tutkittuun tietoon perustuvia parannuksia eläinten hyvinvointilakiin. Perustuslakiin tulee lisätä eläinten perusoikeuksia koskeva kappale. Tällöin voidaan sovittaa yhteen tasavertaisesti eläinten oikeudet ja ihmisten mahdollisuudet ansaita elantonsa.

tuirekaimio.fi/

Johanna Karimäki, Espoo

DI, kansanedustaja

Maailma on lainassa lapsiltamme.

Haluan rakentaa tasa-arvoista maailmaa, jossa huolehditaan heikoimmista sekä kannustetaan työhön ja yrittäjyyteen. Lajirikas luonto, ilmasto ja Itämeri suojeluun. Taataan onnellinen lapsuus, turvallinen vanhuus ja vammaisten oikeudet.

www.johannakarimaki.fi

Jyrki Kasvi, Espoo

tekniikan tohtori, kansanedustaja

Avoin Suomi – Avoin tieto

Tärkeimpinä arvojani ovat vapaamielisyys, suvaitsevaisuus ja yhdenvertaisuus. Aiemmin olen toiminut tutkimus- ja kehittämisjohtajana, tutkijana ja peliarvostelijana. Suomen tulevaisuus riippuu siitä, miten hyvin onnistumme torjumaan ilmastonmuutosta, hyödyntämään teknologiaa ja sopeutumaan suomalaisten ikääntymiseen.

www.kasvi.org

Mari Kauhaniemi, Kerava

hammaslääketieteen lisensiaatti, kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja

#kauhakaupalla sydämen sivistystä

Haluan olla mukana tekemässä inhimillisempää ja vastuullisempaa politiikkaa yhdenvertaisemman Suomen puolesta! Sydäntäni lähellä ovat ihmisten hyvinvoinnin lisääminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Äitinä haluan taata hyvinvoinnin myös jälkipolville.

www.ehdokkaat.vihreat.fi/mari.kauhaniemi

Sirpa (Siru) Kauppinen, Vantaa

ympäristötekniikan M.Sc., kouluttaja

Koulutus kaikille ja sisäilma kuntoon.

Ympäristöasiantuntija ja kahden lapsen äiti. Kaupunginvaltuustossa olen ajanut inhimillistä vanhuutta, sisäilmaongelmien ratkaisua, edullista joukkoliikennettä, opetuksen laatua ja avoimuutta. Taistelu tulevaisuudesta käydään nyt!

www.sirpakauppinen.fi

Mika-Antti (Mikki) Kauste, Espoo

muusikko, valtuutettu

Lapset, ilmasto, hyvinvointi, kulttuuri

Kolmen pojan yhteishuoltaja-isä Espoosta. City-vihreä kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Viimeiset 25 vuotta olen pääsääntöisesti työskennellyt kulttuurin ja viinien parissa, viime vuodet menneet myös kunnallispolitiikan parissa.

www.mikkikauste.fi

Mikko Kiesiläinen, Helsinki

ekonomisti

Vihreä ekonomisti

Ekonomistina ja Liberan johtajana olen erikoistunut kilpailun lisäämiseen apteekkialalle ja työllisyyskysymyksiin. Aiemmin olen toiminut HYY Yhtymän liiketoimintajohtajana ja konsulttina McKinseyllä. Olen valmistunut London School of Economicsista.

www.mikkokiesilainen.com

Noora Koponen, Espoo

fysioterapeutti, kaupunginvaltuutettu

Erityisesti Lapset

Äiti, kaupunginvaltuutettu, fysioterapeutti ja koulutettu kokemusasiantuntija. Minulle tärkeitä asioita ovat lasten oikeudet, kuntoutus ja sote-asiat, terve ilmasto, ihmisten hyvinvointi, tasa-arvo ja että jokaisella on oikeus olla osa yhteiskuntaa.

www.noorakoponen.fi

Joel Linnainmäki, Vantaa

nuorisoalan asiantuntija, kaupunginvaltuutettu

Valoa tulevaisuuteen

Jos joku maa maailmassa pystyy huolehtimaan lapsista, nuorista ja vanhuksista, niin se on Suomi. Olen aikaansaava ja neuvotteleva optimisti, joka haluaa taistella näiden asioiden puolesta eduskunnassa.

www.linnainmaki.com

Janne Länsipuro, Loviisa

luomuruokayrittäjä, koulupuutarhakoordinaattori

Kohti juurevaa muutosta!

Ihmiskunnan viheliäisiä pulmia ei ratkaista laastarilla, tarvitaan juurisyihin pureutuvia muutoksia ja ratkaisukeskeistä politiikkaa. Olen pitkän linjan yrittäjä, innostava opettaja ja yhteistyötaitoinen poliitikko. Olen ehdolla muutosvoimaksi.

www.jannelansipuro.com

Marketta Mattila, Sipoo

toimittaja, yhteiskuntatieteiden maisteri

Hyvän elämän politiikkaa

Yrittäjä, äiti, valtuutettu, kunnanhallituksen II varapuheenjohtaja Sipoosta. Kestävä hyvinvointi edellyttää vastuuta kaikessa, ilmastonmuutoksesta lapsiköyhyyden torjuntaan. Suomi rakennetaan koulutuksen ja sivistyksen kautta.

www.markettamattila.fi

Jani Méling, Lohja

kehittämispäällikkö, kasvatustieteen maisteri

Arvovalinnat – arvokkaat valinnat

Lohjalainen isä. Politiikassa valtuutettu ja lasten, nuorten ja perheiden lautakunnan pj. Töissä kehittäjä, rehtori ja erityisen tuen asiantuntija. Tyyppinä aktiivinen ja inhimillinen toimija, tasa-arvon puolestapuhuja ja keskusteleva sillanrakentaja.

www.janimeling.fi

Henna Partanen, Espoo

arkkitehti, kaupunginvaltuutettu

Kestävän tulevaisuuden rakentaja

Haluan olla luomassa maailmaa, jossa luonnosta ja ilmastosta kannetaan vastuuta, jossa ketään ei syrjitä eikä jätetä heitteille. Hyvinvointiyhteiskunta on rikkaus, josta kannattaa pitää kiinni. Koulutukseen panostaminen on investointi tulevaisuuteen.

www.hennapartanen.fi

Pirkka-Pekka Petelius, Helsinki

näyttelijä, luontoihminen

Istutetaan uutta.

Isänä, puolisona ja kulttuurin parissa koko elämäni työskennelleenä kannan sydämestäni huolta siitä millainen on lastemme tulevaisuus, ellemme nyt puolusta luontoamme ylikulutukselta ja yhteiskuntaamme eriarvoistumiselta.

pirkkapekkapetelius.blogspot.com/

Leni Pispala, Nurmijärvi

kasvatustieteen maisteri, erityisluokanopettaja

Inhimillistä otetta eduskuntaan

Inhimillinen Tekijä Nurmijärveltä. Kunnanvaltuuston ja -hallituksen jäsen, erityisluokanopettaja. Inhimillisten arvojen, koulutuksen, ympäristön ja heikoimmassa asemassa olevien vankkumaton puolustaja. Ilman lapsia ja luontoa ei ole tulevaisuuden Suomea.

www.lenipispala.fi

Maija Rautavaara, Vantaa

kasvatustieteen maisteri, erityisopettaja

Taotaan Suomi kestävään muottiin

Erityisopettaja, lastentarhanopettaja, lähiöäiti ja kuntapoliitikko. Olen maltillinen, neuvottelutaitoinen ja ratkaisukeskeinen. Minulle tärkeimpiä asioita politiikassa ovat ihmisten ja ympäristön hyvinvointi ja sekä kestävien ratkaisujen löytäminen.

www.maijarautavaara.fi

Pekka Rautio, Vantaa

opettaja, musiikin- ja kulttuurintekijä

Suomi – sivistyksen suurvalta

48-vuotias lukion opettaja, musiikin- ja kulttuurintekijä Vantaalta. Politiikka on minulle työkalu kunnianhimoisen ilmastopolitiikan, maailman parhaan koulutuksen, liberaalien arvojen, kulttuurin ja kestävän talouspolitiikan edistämiseen.

www.pekkarautio.fi

Eve Rämö, Vantaa

perhetyöntekijä, kaupunginvaltuutettu

Sydän. Järki. Tahto.

Haluan antaa äänen heille, joiden oma ääni ei kanna. Olen työskennellyt pitkään sosiaalialalla lapsiperheiden kanssa. Minulle on tärkeää lasten ja perheiden hyvinvointi, yhdenvertaisuus, syrjäytymisen ehkäisy, koulutus ja ilmastonmuutoksen torjunta.

www.henkilot.vihreat.fi/eve.ramo

Petteri Räty, Espoo

CTO, DI

Tulevaisuus tehdään tiedolla

Teknologia, analyyttisyys ja markkinamyönteisyys kuvaavat vihreiden arvojen, ympäristövastuullisuuden ja humaanin oikeudenmukaisuuden lisäksi ajatteluani. Päätösten pohjaaminen tutkittuun tietoon ja faktoihin on erityisen tärkeää.

ehdokas.petteriraty.eu

Heikki Savola, Karkkila

toimittaja, yrittäjä

Järkivihreän elämän puolesta

Järkivihreä yrittäjä tässä, terve! Pyrin kansanedustajaksi, koska perustulon, yrittäjyyden, kulttuurin ja ympäristön puolesta ei mielestäni puhuta eikä varsinkaan tehdä tarpeeksi.

www.heikkisavola.fi

Sveta Silvennoinen-Hiisku, Vantaa

filosofian maisteri, projektipäällikkö

Pidetään maamme parhaassa valossa

Vantaan kaupunginvaltuutettu, ympäristöekologi, liiketoiminnan kansainvälistymisen ja kehitysyhteistyön asiantuntija. Maamme tulevaisuus rakennetaan osaamisella, koulutuksella, puhtaiden ratkaisujen ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien edistämisellä!

www.svetahiisku.fi

Katariina Souri, Sipoo

kirjailija, kuvataiteilija

Eläimen ääni

Kirjailija ja kuvataiteilija, kahden lapsen äiti Sipoosta. Haluan edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia jossa keskeistä on luontoyhteys, eläinten hyvinvointi sekä mielenterveysasiat.

www.katariinasouri.com

Eva Tawasoli, Vantaa

terveydenhoitaja, ihmisoikeusaktivisti

Valmiina muutokseen
#thebestcandidateEVA

Vantaalainen kuntapoliitikko ja Vihreät Naiset hallituksen jäsen. Tulin kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 2005. Edistän ihmisoikeuksia, laajaa tasa-arvoa, järkevää maahanmuuttoa ja tulevaisuuteen katsovaa ja kestävää ympäristöpolitiikkaa.

www.evatawasoli.fi

Ilona Toivanen, Tuusula

kasvatustieteen maisteri, laaja-alainen erityisopettaja

Aina heikoimman puolella

36-vuotias yläasteen erityisopettaja ja kahden esiteinin äiti Tuusulan Jokelasta. Tärkeimpinä nuorten oikeus unelmiin ja erehdyksiin, ilmastonmuutoksen torjunta ja tasa-arvoinen ja laadukas koulutus. Vapaa-ajalla lukeminen, juokseminen ja perhe.

www.ilonatoivanen.fi

Ville Turkka, Vantaa

Icehearts -toiminnan perustaja, tekijä

Ville Turkka – tekijä

Oikeudenmukainen tekijä, pitkän linjan kasvattaja, isä, puoliso, Icehearts toiminnan perustaja.

www.villeturkka.fi

Mikko Vesterinen, Järvenpää

valtio-opin maisteriopiskelija, kaupunginvaltuutettu

Sujuva Suomi

Opiskelen valtio-opin maisteritutkintoa ja toimin Järvenpään kaupunginvaltuutettuna. Haluan rakentaa sujuvaa Suomea, jossa liikenne on monipuolista ja päästötöntä, laadukasta koulutusta puolustetaan ja jokaiselle varmistetaan turvallinen vanhuus.

www.mikkovesterinen.net

Iris Westerlund, Espoo

tradenomi ja maisteriopiskelija

Uuden sukupolven vihreä päättäjä

Olen Vihreä jo toisessa sukupolvessa; politiikka on ollut läsnä elämässäni aina. Olen tradenomi ja hallintotieteiden maisteriopiskelija, toimin myös Espoon Vihreiden Naisten puheenjohtajana ja valtuuston varajäsenenä.

www.iriswesterlund.fi

Rauli Virtanen, Espoo

toimittaja, tietokirjailija

Kansainvälinen Suomi – oikeudenmukainen maailma

Raportoituani 50 vuotta Suomea nyt hyvin läheltä koskettavista konflikteista ja haasteista, haluan vierailijaprofessuurini (2015-2016) jälkeen olla rakentamassa Suomea inhimillisyyden mallimaaksi ja oikeudenmukaisemman maailman puolustajaksi.

Verde Ålander, Vantaa

abiturientti, optimisti

Tulevaisuus valitaan tänään

Vantaalainen abiturientti, avopuoliso ja optimisti. Kannan sukupolveni tavoin huolta tulevaisuudestani enkä tiedä miltä vuodenajat näyttävät eläkepäivinäni. Onneksi ratkaisuja ongelmiin on lukuisia – nyt täytyy vain uskaltaa tarttua niihin.