Uudenmaan vihreät:
Kaavoitus oikeille raiteille – pyöräkin on jo keksitty!
Kaavoituksella voidaan parantaa ihmisten mahdollisuuksia käyttää julkista
ja kevyttä liikennettä. Tällä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia
hyvinvoinnin edistämiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Marja-Vantaan alue on hyvä esimerkki toimivien joukkoliikenneyhteyksien
varteen tehdystä isommasta asuinalueesta. Alueen kautta tulee kulkemaan
kehärata. Sen suunnittelussa on huomioitu hyvin myös kevyt liikenne.
Pyöräilyn suosio liikkumismuotona kasvaa jatkuvasti. Tämä tulee ottaa
huomioon myös kaavoituksessa entistä paremmin.
Espoon Histan kaavan tuore kaatuminen korkeimmassa hallinto-oikeudessa
osoittaa, että kaavoitusta ei tule valmistella uusille merkittäville
alueille ilman toimivaa raideyhteyttä. Myös Talman alueen kaavoittamisessa
Sipoossa luotetaan joskus epämääräisessä tulevaisuudessa tulevaan
junayhteyteen. Espoossa rakentamista voidaan hyvin suunnata radan varteen
tiivistämällä jo olemassa olevia asuinalueita ja esimerkiksi Mankin
seisakkeen läheisyyteen.
– Tärkeintä olisi nyt jatkaa kaupunkirataa Leppävaarasta eteenpäin ja
tiivistää jo olemassa olevaa kaupunkirakennetta. Histan rakentaminen voi
lähteä liikkeelle vasta kun länsiradan rakentaminen on vahvistunut,
painottaa Hanna Kalanne, Espoon Vihreiden puheenjohtaja.
Uudenmaan vihreät kokoontuivat viikonloppuna Nurmijärven Haukilammelle
vuosittain pidettäville piiripäiville. Vihreät lähtevät Uudellamaalla
kunnallisvaaleihin reilusti yli 500 ehdokkaalla. Tarkat lukemat
varmistuvat 18.9., kun ehdokaslistat jätetään kuntiin.
Lisätietoja:
Kristian von Essen, Uudenmaan Vihreiden puheenjohtaja
p. 050 509 2543
Hanna Kalanne, Espoon Vihreiden puheenjohtaja, Uudenmaan Vihreiden
hallituksen jäsen
p. 041 501 5944