Pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmä uhkaa romuttua, koska menettelyä, jossa HSL joutuu korvaamaan kunnille esimerkiksi raitiotieväylien, varikkojen tai muun infran rakentamisen kustannukset eli ns. infrakorvaussopimusta ei ole saatu purettua. HSL joutuu siirtämään kaikki nämä kuntien rakentamiskustannukset lipunhintoihin. Vihreät vaativat välitöntä infrakorvausten ja HSL:n talouden erottamista. Tämä tarkoittaisi joukkoliikenteen lipunhintojen nousukierteen katkaisemista.

Kuntien johto vaatii lipunhintojen korottamista ja niin sanotun kuntaosuuden eli kuntien verotuloista rahoitettavan osuuden lipun hinnasta pudottamista 55 prosenttiin samaan aikaan, kun ne nostavat HSL:ltä yhä suurempia infrakorvauksia itselleen.

Infrakorvaussopimus nostaa HSL:n kustannuksia niin reippaasti, että vaikka lipunhintoja korotettaisiin 6,4 prosenttia joka vuosi ja leikattaisiin liikenteestä 5 miljoonaa, ei kuntaosuuksia saataisi laskettua kuntien vaatimalle tasolle vuoteen 2029 mennessä. Lisäksi pelkästään vuonna 2029 Vantaan ratikan aloittaessa liikennöinnin HSL joutuu maksamaan infrakorvauksia yli 60 miljoonaa euroa lisää. Käytännössä ratikoita ei siis olisi varaa ottaa käyttöön, koska HSL joutuu maksamaan Vantaalle radan rakentamisesta korvausta jatkuvasti.

Yli kolmen prosentin korotus lipunhinnoissa alkaa vähentää joukkoliikenteen käyttöä jyrkemmin. Palveluiden leikkaukset vähentävät joukkoliikenteen käyttöä vielä voimakkaammin.

Espoon alueella tehtiin simulaatio, jossa leikattiin liikennettä. Liikenteen leikkaukset eivät tuoneet säästöjä, koska lipputulot vähenivät, mutta eivät myöskään siksi, että infrakorvaukset alkavat olla niin suuri osa HSL:n kaikista kustannuksista.

HSL ei voi vaikuttaa infrakorvauksiin tehostamalla liikennettä tai muita kustannuksia. Infrakorvaukset ovat suurten kuntien sopima malli, jossa kaupunkikehittämisen kustannukset maksetaan 5 prosentin laskennallisella korolla lipun hinnoissa kunnille – vaikka kunnat saavat pääosin maan arvon nousun kautta katettua investointien kustannukset.

Missään muualla maailmassa kaupunkikehitystä eli maan arvon nousua ja joukkoliikenteen infran rakentamista (esim. sillat, radat) ei rahoiteta lipunhinnoin, sillä se johtaisi joukkoliikenteen alasajoon.

Elinkeinoelämä, ihmisten arki, koululaiset ja ympäristö tarvitsevat toimivan joukkoliikennejärjestelmän – autoilijoista puhumattakaan. Ilman joukkoliikennettä ruuhkat lamaannuttaisivat autoliikenteen.

Vihreät vaativat välitöntä infrakorvausten ja HSL:n talouden erottamista.

Sirpa Siru Kauppinen, puh. 040 5404 691 (HSL hallituksen jäsen, Vihreät, Vantaa)
Heli Halava (HSL hallituksen jäsen, Vihreät, Espoo)
Pekka Sauri (HSL hallituksen varapuheenjohtaja, Vihreät, Helsinki)