Uudenmaan Vihreät vaativat määrätietoisempaa otetta maakuntakaavaan merkittyjen ratavarauksien toteuttamiseen. Raideliikenteen on oltava todellinen vaihtoehto yksityisautoilulle kaikkialla Uudellamaalla.

Uudenmaan maakuntasuunnitelman 2033 luonnoksessa varaudutaan jo työn alla olevien Kehäradan ja Länsimetron lisäksi enintään yhden uuden radan avaamiseen seuraavan 25 vuoden aikana. Luonnoksessa esiteltyjen kunnianhimoisten ilmasto- ja ympäristöstrategisten tavoitteiden saavuttamiseksi tämä ei riitä. Uudenmaan Vihreiden mielestä on välittömästi jatkettava Helsingistä sekä länteen että itään kaavailtujen ratojen suunnittelua, jotta ratavaraukset voidaan ottaa huomioon kuntien kaavoituksessa.

Nykyisellä rantaradalla Kirkkonummelta länteen on yksiraiteisen radan välityskykyä parannettava rakentamalla tarpeeksi pitkiä kaksoisraideosuuksia. Tällöin junatarjontaa voidaan lisätä myös ruuhka-aikana. Ruuhka ajan ulkopuolella vuoroja voidaan ratakapasiteetin puolesta lisätä jo nyt. Maakuntakaavaan merkityn Espoo-Vihti-Lohja -lähiliikenneradan rakentaminen on saatava liikkeelle, tämä tukee myös Turun suunnan kaukoliikenteen kehittämistä.

Idän suuntaan on käynnistettävä Porvoon lähiliikenneradan suunnittelu samalla kun Helsingin kaupunki selvittää metron jatkamista itään päin. Myös itäisen rantaradan rakentamista Loviisan kautta Kaakkois-Suomeen ja Venäjälle on tutkittava.

Pääradan kapasiteetti on venytetty äärimmilleen. Keravan pohjoispuolelle tarvitaan lisäraiteita, mikä vain korostuu maankäytön jatkuvasti tehostuessa ratavyöhykkeellä. Keravan eteläpuolella kapasiteettia voidaan lisätä tuntuvasti rakentamalla uusi ratayhteys lentokentän kautta. Pääradan ja valtatie 3:n ruuhkia voidaan vähentää myös Vantaankoski-Klaukkala-Nurmijärvi-Rajamäki-Hyvinkää raideyhteydellä. Tämä suunta liittää myös uusia taajamia raideliikenteen piiriin.
Uudenmaan Vihreät ry on Vihreän liiton piirijärjestö, jonka toimialueena on Uudenmaan vaalipiiri.

Lisätietoja:
Anna-Stiina Lundqvist
Uudenmaan Vihreiden puheenjohtaja
p. 040-5525 432