TIEDOTE 15.12.2018 JULKAISUVAPAA

Lauantaina 15.12. pidetyssä syyskokouksessa Uudenmaan Vihreät julkistivat 3 ehdokasta eduskuntavaaleihin Sipoosta, Loviisasta ja Kirkkonummelta. Syyskokouksen jälkeen Uudellamaalla on julkistettuna 28 ehdokasta ja loput ehdokkaat valitaan alkuvuodesta. Uudenmaan Vihreät jättävät eduskuntavaaleihin 2019 täyden listan.

Katariina Souri on tunnettu Sipoossa asuva kuvataiteilija, kirjailija ja käsikirjoittaja. Katariinalle tärkeitä aiheita vaaleissa ovat eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. “Nyt ihmisten hyvinvointia rakennetaan eläinten ja ympäristön kustannuksella. Olisi niin ihmisten kuin eläinten etu, jos käyttäisimme vähemmän lihaa ja eläintuotteita ja tervehdyttäisimme suhteemme luontoon.”

Sipoolainen valtuutettu ja hallituksen toinen varapuheenjohtaja Marketta Mattila on tuottaja-toimittaja, joka tunnetaan useista tv-ohjelmista, kuten TV1:n Kaken pesulasta ja Voimalasta. Vuodesta 2012 lähtien Mattila on toiminut Iltalehden pääkirjoitustoimittajana ja toimii Kanavan kolumnistina. Mattila osallistui eduskuntavaaleihin jo edellisellä kerralla saaden huomattavan äänimäärän.

Mattilan mielestä “on hälyttävää, kuinka nykyään tehdään usein näennäisiä pikaratkaisuja, mutta ilmastonmuutoksen kaltaisia valtavia ongelmia ratkotaan edelleen liian hitaasti. Samalla on tärkeää huolehtia koulutuksesta ja kulttuurista, arvoista, jotka ovat kestävän elämäntavan ytimessä – niiden varaan rakennamme tulevaisuuden vihreän Suomen.”

Valtuutettu Saara Huhmarniemi toimii tutkijana Helsingin yliopistolla ja on Kirkkonummen Vihreiden puheenjohtaja. Saara kantaa huolta ympäristön tilasta ja luonnonvarojen käytöstä sekä tiedepolitiikasta. “Ilmastonmuutos on aikamme suurimpia haasteita. Tällä hetkellä kulutamme luonnonvaroja kestämättömästi. Tulevissa vaaleissa emme voi enää jättää ilmasto- ja ympäristötieteen tuloksia huomioimatta päätöksenteossa.

Kokouksessa valittiin lisäksi uusia jäseniä piirihallitukseen. Varsinaisiksi jäseniksi valittiin Allan Halme Espoosta, Outi Huusko Tuusulasta, Tuomas Käyhkö Järvenpäästä ja Petra Miessmer sekä Anni Salonen Vantaalta. Varajäseniksi valittiin Laura Alkula Hyvinkäältä, Marko Kivelä Espoosta, Tuija Luhta Vantaalta, Pauliina Pukarinen Nurmijärveltä ja Börje Uimonen Tuusulasta.