Olen vantaalainen abiturientti, avopuoliso, runoilija ja optimisti. Minua on jo pitkään huolettanut yhteiskuntamme tulevaisuus ja haluan olla mukana päättämässä siitä, miten vastaamme esimerkiksi ilmastonmuutoksen tuomiin valtakunnallisiin ja globaaleihin ongelmiin. Onnistuaksemme kaikkien ikäryhmien tulee olla osallisia ja osallistettuja.

Olen ollut mukana kunnallisessa vaikuttamisessa vuodesta 2014, kun minut valittiin Vantaan nuorisovaltuustoon, jonka myötä päädyin toimimaan Suomen nuorisovaltuustojen liitossa. Vihreisiin lähdin aktiivisesti mukaan vuonna 2016 päästessäni Vantaan vihreiden nuorten hallitukseen. 19-vuotiaana ehdokkaana kannan sukupolveni tavoin huolta tulevaisuudestani enkä tiedä miltä vuodenajat näyttävät eläkepäivinäni – taikka milloin edes pääsen eläkkeelle.

Kokeneena nuorisovaikuttajana tiedän, kuinka tärkeää nuorten osallisuus on. Nuorten oikeudet vaikuttaa ja nuorten hyvinvointi kulkevat usein käsi kädessä. Nuorten vaikutusmahdollisuuksiin tulisi suhtautua oikealla vakavuudella. Mielestäni ei pitäisi puhua aina erikseen nuorista ja päättäjistä, vaan nuorista päättäjistä, sekä tarkastella ikärajoja kansalaisaloitteille ja äänestämiselle.

Ilmastonmuutosta torjuvan muutosten täytyy tapahtua kaikilla tasoilla. Usein kuulen olevani sitä sukupolvea, joka keksii ratkaisut ilmastonmuutokseen, vaikka monia ratkaisuja on jo keksitty. Suomen tulee aloittaa asteittainen eläintuotannon tukien laskeminen ja sen sijaan tukea luomu- ja lähiviljelmiä. Päätösten vaikutuksia ilmastonmuutokseen tulee arvioida laaja-alaisesti ja nämä arviot tulee myös ottaa tosissaan.

Kenties kaikkein tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että Suomessa ei sallita ihmisoikeuksien polkemista. Jokaisen oikeutta perheen perustamiseen tulee kunnioittaa poistamalla nykyisestä translaista ihmisoikeuksia räikeästi rikkova sterilisaatiovaatimus. Perheenyhdistämisiä tulee helpottaa madaltamalla nykyisiä toimeentuloedellytyksiä. Sateenkaariväestön perheellistymistä tulee tukea yhdenvertaisesti.

Edustuksellisessa demokratiassa on äärimmäisen tärkeää, että eri ihmisryhmät ovat tasavertaisesti edustettuina. Silti tällä hetkellä eduskunnan nuorin on 28-vuotias ja keski-ikä yli 50. Haluan korjata tilanteen ja varmistaa, että nuorten ääni kuullaan päätöksenteossa. Usein nuorten sanotaan olevan tulevaisuus, mutta on korkea aika ottaa haltuun nykyhetki. Ratkaisuja ongelmiin on lukuisia – nyt täytyy vain uskaltaa tarttua niihin.