Tänään 21.3. vietetään kansainvälistä sosiaalityön päivää. Erityisesti tänään on hyvä pysähtyä hetkeksi pohtimaan sosiaalialan ja sosiaalialan ammattilaisten merkitystä meille jokaiselle.

Sosiaalialan ammattilaiset tekevät yhteiskunnallisesti merkittävää työtä ja heitä löytyy hyvinvointialueiden lisäksi myös kunnista, järjestöistä ja yrityksistä. Sosiaalialan ammattilaisten tärkeinä työtehtävinä on edistää yhteiskuntarauhaa, vähentää syrjäytymistä sekä lisätä ihmisten osallisuutta ja hyvinvointia. Sosiaalityön merkitys esimerkiksi hyvinvoinnin lisäämisessä ja ongelmien ennaltaehkäisyssä on merkittävä!

Koronakriisin jälkihoidossa myös sosiaalihuollon merkitys on suuri ja on varmistettava, että resursseja riittää sosiaalihuoltoon, esimerkiksi lastensuojelun, aikuissosiaalityön ja työllistymisen tukemiseen. Sosiaalityössä kohdataan päivittäin ihmisiä, joilla on mm. akuutteja kriisejä, häätöjä, huolia lapsista ja läheisistä, syrjäytymistä, epätoivoisuutta, huolia taloudesta tai yksinäisyyttä. Nämä tilanteet täytyy pystyä hoitamaan, jotta ihmiset pääsevät takaisin jaloilleen ja kriisit eivät syvene entisestään. Tähän työhön tarvitsemme nyt ja jatkossa sosiaalialan ammattilaisia, sillä he ovat korkeasti koulutettuja kohtaamisen ammattilaisia ja joilla on ammattitaitoa toimia hyvin monenlaisissa tilanteissa.

Sosiaalihuollon näkökulma tulee huomioida käynnistyneillä hyvinvointialueilla esimerkiksi moniammatillisten tiimien kokoamisessa. Jokainen meistä tietää miten moni yksittäinen asia vaikuttaa elämässä kokonaisuuteen. Ei voida aina keskittyä vain yhteen osioon, vaan on hyvä pohtia myös taustalla olevia syitä ja tekijöitä sekä ympäristön vaikutusta esimerkiksi nuorten mielenterveysongelmiin. Pelkkä lääkitys ei riitä, vaan tarvitaan mahdollista lääkitystä, sopivaa terapiaa, tukeva ympäristö sekä välittäviä ihmisiä. Sosiaalihuollon ammattilaisten työtä ei pysty muiden ammattilaisten osaamisella korvaamaan. Sosiaalihuollon ammattilaiset auttavat yksilöitä ja yhteisöjä lisäämään hyvinvointiaan ja löytämään voimavarojaan. Sosiaalihuollossa otetaan koppia silloin, kun muualle ei pääse.

Länsi-Uudellamaalla on juuri julkaistun THL:n arviointiraportin mukaan suuri pula sosiaalityöntekijöistä. Ammattilaisten veto- ja pitovoiman haasteita on kyettävä korjaamaan hyvinvointialueella. Työhyvinvoinnista huolehtiminen, hyvät työolot, riittävä perehdytys ja esihenkilön tuki sekä osaava, valmentava johtaminen ovat kilpailukykyisen palkkauksen lisäksi tärkeitä. Meidän täytyy voida panostaa sosiaalialan henkilöstöön, jotta voimme tuottaa yhdenvertaiset palvelut kaikille alueen asukkaille.

Meillä sosiaalialan ammattilaisilla on paljon annettavaa uuden ekososiaalisen maailman rakentamisessa, missä ketään ei jätetä yksin. Tänään nautitaan kakkukahvit kaikkien sosiaalialan ammattilaisten tekemän työn kunniaksi, mutta työoloihin täytyy panostaa ja sosiaalialan ammattilaisia arvostaa joka päivä!

Hanna Hukari

Sosiaalialan ammattilainen
Länsi-uudenmaan aluehallituksen jäsen ja aluevaltuutettu