Aluehallitus kokoontui tänään käsittelemään vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman suunnittelukehystä sekä HUS:n kehyksen hyväksymistä. Vihreistä paikalla olivat aluehallituksen jäsenet Hanna Hukari ja Markus Myllyniemi sekä aluevaltuuston varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö.

Edellisessä aluehallituksen kokouksessa talouskehykset päätettiin palauttaa takaisin valmisteluun lisäselvityksiä varten. Jatkovalmistelun aikana viranhaltijat valmistelivat sitovammat evästykset tavoitteiksi HUS:n talouden tasapainottamiseksi ja uuden kehysesityksen, jossa erityissairaanhoidon ylityspaine sallittaisiin 35 miljoonaa euroa matalampana kuin aikaisemmin esitetyssä Helsingin kaupungin kompromissiesityksessä.

Aluehallitus hyväksyi äänestyksen jälkeen viranhaltijoiden uuden pohjaesityksen, jota myös Vihreät kannattivat. Uuden pohjan myötä perusterveydenhuoltoon tulee 14 miljoonan euron lisäsopeutustarve taloussuunnitelmakaudella 2024-2026 verrattuna pohjassa olleeseen yli 20 miljoonan euron lisäsopeutustarpeeseen.

”Emme voineet vihreässä ryhmässä hyväksyä niin suuria lisäleikkauksia hyvinvointialueemme peruspalveluihin. Yli kuuden miljoonan euron lisäsopeutustarve voisi tarkoittaa palveluverkon näkökulmasta esimerkiksi kolmen keskikokoisen terveysaseman sulkemista,” toteaa Markus Myllyniemi.

”Perusterveydenhoitoon pääsy ei saa vaikeutua enää yhtään esimerkiksi pitkien takaisinsoittoaikojen ja hoitojonojen vuoksi. Olisi nurinkurista leikata eturintamasta,” Hanna Hukari täydentää.

“HUS:n on pystyttävä pitkäjänteiseen talouden sopeuttamiseen, joka perustuu hyvinvointialueiden omistajaohjaukseen – eikä toisin päin. Säästöjä on löydettävä toiminnan tehostamisesta niin, etteivät sairaaloiden lakkauttamiset ole joka vuosi esillä julkisuudessa mahdollisena uhkakuvana,” aluevaltuuston varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö päättää.