Länsi-Uudenmaan vihreä valtuustoryhmä peräänkuuluttaa tärkeimpien lähipalveluiden turvaamista hyvinvointialueen palveluita kehitettäessä. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen verkostoa ja palvelustrategiaa koskevat puolueiden väliset neuvottelut alkavat tiistaina 19.9.2023.

“Nykyisiin toimitiloihin ei ole tarve lukkiutua ja toimintoja pitää pystyä uudistamaan, osin yhdistelemäänkin, mutta palvelujen liiallinen keskittäminen ei ole oikea ratkaisu. Toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut on turvattava koko alueella”, Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Henna Partanen sanoo.

“Tämä edellyttää myös rohkeutta kokeilla ja kehittää uudenlaisia palveluiden tuotantotapoja, kuten digitaalisia palveluja ja lähipalveluja täydentäviä liikkuvia palveluja”, Partanen lisää.

Palvelustrategiassa linjataan keinoja hyvinvointialueen talouden tasapainoon saamiseksi. Vihreille on tärkeää, että sopeutustoimet valitaan siten, etteivät ne aiheuta palvelujen tarpeen kasvua myöhemmin.

“Säästöt eivät saa johtaa lapsilta leikkaamiseen. Päinvastoin, lasten, nuorten ja perheiden varhaisia tukipalveluita pitää pystyä vahvistamaan. Oikea-aikaisella tuella on suuri vaikutus lasten koko tulevaan elämään, ja se myös tuottaa säästöjä pitkällä aikavälillä. Erityisen tärkeää tämä on nyt, kun maan hallituksen toimet saattavat entisestään syventää lapsiperheköyhyyttä”, aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Saara Hyrkkö (vihr.) toteaa.

Vihreät vaatii hyvää tietopohjaa päätöksenteon tueksi.

“Tiukassa taloudellisessa tilanteessa on erityisen tärkeää, että hyvinvointialueen tarjoamat palvelut ovat vaikuttavia. Palvelujen uudistaminen tarkoittaa muutoksia totuttuun. On tärkeää, että henkilöstön ja palvelujen käyttäjien asiantuntemusta hyödynnetään kehittämistyössä”, Partanen päättää.

Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto päättää palvelustrategiasta 24.10.2023.