Vihreiden kansanedustaja ja Länsi-Uudenmaan aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö on pettynyt HUS:n yhtymähallituksen päätökseen siirtää Lohjan synnytykset alueen muihin synnytyssairaaloihin Naistenklinikan ja Jorvin lisätilojen valmistuessa. Länsi-Uudenmaan Vihreät olisivat pitäneet kiinni Lohjan synnytyksistä.

– Olen pettynyt siihen, että synnytykset lakkaavat Lohjalla parin vuoden päästä. Lohja on niin synnyttäjien kuin henkilökunnan arvostama yksikkö ja vauvamyönteisyyden edelläkävijä HUS-alueella, sanoo Hyrkkö.

Hyrkkö ihmettelee hallituspuolueiden ja etenkin RKP:n ristiriitaista toimintaa maan hallituksessa ja HUS:ssa.

– Jos kokoomusjohtoinen hallitus, jossa RKP on mukana, sallisi hyvinvointialueille ja HUS:lle muutaman vuoden lisäaikaa saada taloutensa tasapainoon eikä puskisi jatkuvasti uusia säästöpaineita alueiden niskaan, alueilla voitaisiin äkkijyrkkien leikkausten sijaan hakea kestävämpiä keinoja hillitä kustannusten kasvua. Päätöksillä ei myöskään olisi tällainen tulipalokiire, moittii Hyrkkö.

Hyrkkö toivoo, että päätös herättää hallituspuolueet antamaan enemmän liikkumavaraa hyvinvointialueille ja HUS:lle.

– Orpon hallituksen määräämät leikkaukset ja valtion jääräpäinen linja pakottavat alueiden päättäjät entistä vaikeampiin, ikävämpiin ja lyhytnäköisempiin päätöksiin. Tavoitteena pitäisi olla parantaa hoitoonpääsyä ja hoitopolkuja pitkäjänteisesti, sanoo Hyrkkö.

Yhteen asiaan Hyrkkö on tyytyväinen: Vihreiden esityksestä HUS päätti turvata kaikille alueen synnyttäjille synnytysvalmennuksen, kehittää kaikkien yksiköiden toimintamalleja synnytyskokemusten parantamiseksi, parantaa imetysohjausta sekä hankkia kaikille HUS:n synnytyssairaaloille vauvamyönteinen sairaala -sertifikaatin 2027 mennessä.

– Näiden pitäisi toki olla itsestäänselviä asioita, mutta sitä ne eivät ole. Tämä osa päätöstä tuo merkittäviä parannuksia synnyttäjien palveluihin koko HUS-alueella, sanoo Hyrkkö.