Tulevana kesänä aiotaan ottaa käyttöön kuljetuspalvelumalli, joka käytännössä estää monia vammaisia
ja vanhuksia saamasta tarvitsemiaan kyytejä. Tämä on kestämätön ja epäinhimillinen suunta, jota
vastustan vahvasti aluevaaliehdokkaana.

Minulla on aikaisempaa kokemusta vastaavan mallin torjumisesta: onnistuimme estämään sen
käyttöönoton yhdeksässä kunnassa alueella. Espoossa se kuitenkin jäi voimaan, ja nyt ongelmat ovat
ilmeisiä. Autoja on liian vähän, kuljettajien työehdot ovat huonot ja palvelun laatu on heikentynyt.
Pahimmillaan tilanne on johtanut siihen, että vammaiset estyvät käyttämästä lakisääteistä
vammaispalveluaan.

Täysin tarpeeton 9,5 miljoonan euron menoerä
Vantaa-Kerava-malli on sekä toimivampi että kustannustehokkaampi. Sen sijaan, että otettaisiin käyttöön
Kuke2-malli, joka sisältää tarpeettoman 9,5 miljoonan euron taksien tilausvälityskeskuksen, tulisi
hyödyntää taksiyhtiöiden omia, huomattavasti edullisempia tilauskeskuksia, niiden kustannukset ovat
alhaisia satoja tuhansia euroja. Miten on mahdollista, että aiemmat päättäjät voivat lisätä alueen
kustannuksia näin radikaalisti? Jokainen LUVNin alueella asuva veronmaksaja osallistuu tähän
tietämättään. Espoo-johtoinen alue vastaa tähän säästönä viemällä vammaisilta taksikyydit – tätä en voi
hyväksyä. Ilman tätä täysin tarpeetonta taksitilauskeskusta ei tarvitse säästönä pakkoyhdistää
vammaisten ja vanhusten taksikyytejä.

Vakiotaksi on kaikkein halvin ajotapa
Siun sotessa asiakas soittaa haluamalleen taksille ja tilaa kyydit, sen jälkeen asiakas soittaa
tilauskeskukseen ja ilmoittaa tilatut kyydit. Kustannus alueelle on 0 euroa. Länsi-Uusimaalla tilauskeskus
maksaa alueelle 9 500 000 miljonaa euroa.
Vakiotakseilla taataan asiakkaan taksilain mukainen kilpailutuksen mahdollisuus, vakiotakseilla hoidetaan
syrjäkylien taksikyydit, vakiotakseilla järjestetään ruotsinkieliset palvelut, vakiotakseilla säästetään
henkilökohtaisen avustajan työtuntien hinnat, vakiotaksi oli espoolaisen valmistelijan mukaan 0,50
euroa/km halvempi kuin päiväautot. Vakiotaksissa soitetaan suoraan omalle kuljettajalle, joten taksin
tilaaminen ei maksa alueelle mitään. Vakiotaksi on yhdenvertaisuuslain mukainen oikeus. Miksi siis näitä
ei käytetä vaan hankitaan päiväautot, jotka ovat jo Ruotsissa todettu kannattamattomiksi?

Kuke2-kilpailutus on taas Markkinaoikeudessa, kuten oli aiempikin espoolainen kuljetuspalvelukeskus.
Hankinnat on tehtävä ammattitaitoisesti ja vastuullisesti. Olen valmis toimittamaan koulutusmateriaalia
valmistelijoille ja päättäjille siitä, kuinka sosiaalipalveluiden kilpailutukset tulisi hoitaa asianmukaisesti.
Tällä hetkellä yhdeksässä muussa kunnassa on käytössä Vantaa-Kerava-malliin pohjautuva järjestelmä,
joka on osoittautunut sekä edulliseksi että toimivaksi. Se takaa vammaisten ja vanhusten tarvitsemat
taksikyytipalvelut sekä taksiyrittäjille reilun korvauksen. VAKEmalli mahdollistaa esteettömien taksien
saatavuuden ja antaa taksiyrittäjille vakaan pohjan suunnitella toimintaansa pitkällä tähtäimellä. Se on
aidosti kilpailutuksen edellyttämä vakavarainen ratkaisu.

Vastustan ehdottomasti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen uutta taksikuljetusmallia. Vammaisten ja
vanhusten ei tule tyytyä tähän epäinhimilliseen järjestelmään – meidän on vaadittava oikeudenmukaista
ja lainmukaista muutosta. Alueellamme on noin 72 000 jollain lailla vammaista henkilöä, joiden oikeuksia
ei saa polkea. Minä puolustan heidän etujaan ja vaadin toimivaa ratkaisua. Tehdään tämä muutos
yhdessä!

Hannele Rauhanen
itse vaikeavammainen, alue- ja kuntavaaliehdokas
Kirkkonummen Vihreät