Heidi Hautala ja Saara Ilvessalo feissasivat 3.5. Inkoossa. Kuva: Henna Partanen.

Vihreää väri on näkynyt eurovaalien alla jo monella pienelläkin paikkakunnalla. Maaseudulle jalkautuminen on kannattanut, viime viikonlopun Länsi-Uudenmaan eurovaalikierrokselle saatiin mukaan jopa YLE:n ruotsinkielisen puolen kuvausryhmä koko päiväksi.

Mitä lähemmäs vaaleja tullaan, sitä vaikeampi ehdokkaiden ja kampanjan on saada suoraa medianäkyyttä. Tullaan ajankohtaan, jossa perinteinen jalkatyö nousee ratkaisevampaan rooliin ja puolueen ja piirin panostukset kampanjaan jäävät enemmän taustalle.

Olen ollut mukana vaalityössä vapaaehtoisena vuoden 2007 eduskuntavaaleista lähtien vihreiden riveissä ja nyt jo vuosia työntekijänä. Näiden vuosien kokemuksella voin syystä kehua vihreää vaalityötä innovatiiviseksi ja iloiseksi. On kuitenkin yksi asia, johon olen törmännyt useissa vaalitilaisuuksissa ja vaaliteltoilla.

Meidän porukka ei feissaa*.

Kiusaus jutella mukavia vihreiden kavereiden kanssa teltalla, kun kerrankin on aikaa, on suuri. Kuin huomaamatta selät kääntyvät teltan tai tilaisuuden ohi vaeltaville ihmisille. Erityisen kiusallinen tämä huomio on silloin, kun paikan päällä on vieraileva vihreä stara. Voi käydä niinkin, että vetonaula joutuu omien piirittämäksi lähes koko vierailun ajaksi.

Tämä kertoo toki siitä, että vihreiden tähtipoliitikkojen on hyvä tavata omia myös vaalien välillä. Kymmenen kansanedustajaamme tekevätkin tätä työtä ahkerasti.

Kesän pikku hiljaa lämmetessä uskallankin nyt rohkaista koko uusmaalaista kenttää kääntämät selät teltalle ja suuntamaan rohkeasti kohti kuntalaisia. Sieltä ne mahdolliset äänet ovat kerättävissä, eivät teltan sisältä tai pöydän takaa!

Anu Heikkilä

Uudenmaan vihreiden tj.

* Feissaamisella tarkoitan vaalien yhteydessä ehdokkaiden sekä muun vaalimateriaalin jakamista henkilökohtaisesti esim. vaaliteltan läheisyydessä. Tämä käy yksinkertaisesti kysymällä: Hei, saanko antaa N.N:n vaaliesitteen?. Mikäli ehdokas on paikan päällä, myönteisen vastauksen jälkeen voi luontevasti ohjata keskustelemaan ehdokkaan kanssa. Toimii!