Salaiset_agentit

Kuva: Marianne Chanth.

Kevään vaaliteltat nousivat yhtä varmasti kuin sienet syksyllä sateen jälkeen. Samaan tapaan ne myös sesongin päätteeksi laskivat. Paikallisiin ihmisiin on hyvä pitää yhteyttä kuitenkin myös vaalien välillä. Tarjota tilaisuus kohdata ja kuunnella.

Hyvää kohtaamista ryydittää maistuva tarjottava. Hyvä esimerkki on porvoolaisen Marianne Chanthin duunaama vegaaninen muffiniresepti, jonka löydät Puunhalaajan herkut – blogista. Nämä kuvassa olevat herkut veivät taannoisessa puoluevaltuuskunnan kokouksessa kielen mennessään.

Moneen kuntalaiseen puree puolueen teltalla edelleen perinteinen vaalimakkara- tai hernekeitto. Uudellamaaallakin vihreät kokeilivat eduskuntavaalien alla Börje Uimosen suosiollisella avustuksella vihreän soppatykin suosiota. Riisipuuroon ei sentään vihreää väriä lisätty, ja hernekeitonkin sävy pidettiin luonnollisena. Kansa tykkäsi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pekka pipareita tarjolla Karkkilassa.

Mikäli takataskusta ei löydy soppatykkiä tai makkara on ’last season’, kannustan kokeilemaan. Vihreät ovat tunnettuja luovuudestaan etsiessään uusia ratkaisumalleja poliittisen päätöksenteon puolella. Samaa luovuutta on ollut havaittavissa tarjottavia mietittäessä.

Vuosien varrelta mieleen tulevat Karkkilan vihreiden toteuttama Pekka piparimuotti. Joulun alla tarjoillut herkulliset Pekka -piparit olivat epäilemättä osuva väylä äänestäjän sydämeen. Kunnallisvaalien alla vihreät avasivat puolestaan kampanjansa Vantaan Tikkuraitilla tarjoamalla vihreää hattaraa. Maistui ihan selkeästi lapsista eläkeläisiin. Mitä vihreitä makumuistoja sinulla on?

Anu Heikkilä