martinoff_salaatit

Kuva: Minerva Martinoff.

Telttailu on yksi poliittisen yhdistystoiminnan paikallisen näkyvyyden peruspilareista. Erityisesti vaalien alla, mutta myös niiden välillä. Värikkäiden puoluetelttojen kokoontumisajot paikkakunnan isommissa tapahtumissa ovat jo odotettukin näky.

Mutta miten erottua kuntalaiselle jo tutuksi tulleesta telttarivistöstä edukseen? Loviisanseudun vihreät ovat ratkaisseet asian jakamalla salaattia paikkakunnan vuoden päätapahtumassa, Loviisan Wanhat Talot -tapahtumassa.

Kysyin Loviisan vihreiden puheenjohtaja Timo Virtalalta, mistä ajatus vihreään pirtaan värinsäkin puolesta sopivan herkun jakamisesta syntyi.

– Meillä on kunnassa ympäristötietoinen puutarhayrittäjä. Arvasimme aivan oikein, että hän oli valmis luovuttamaan pientä korvausta vastaan käyttöömme vihertuotteita, kertoo Virtala nyt jo perinteeksi muodostuneen salaatinjakamisen taustoista.

Puheenjohtajan mukaan salaattienjakotempaus ei ole vaatinut yhdistykseltä suuria valmisteluja. Puutarhayrittäjä on tuonut tuotteet sovitusti paikan päälle ja yhdistys on käyttänyt niihin parhaaksi katsomansa summan. Kotiapäin niitä ei ole tarvinnut kuljettaa, sillä viherviemiset ovat tehneet vilkkaasti kauppansa.

– Ihmiset ovat suhtautuneet salaattien jakoon erittäin positiivisesti. En muista kenenkään kommentoineen asiaa negatiivisesti. Selvästikin tämä tuottaa ihmisille iloa, miettii Virtala tyytyväisenä.

Anu Heikkilä
Uudenmaan vihreiden toiminnanjohtaja