De första budgetdiskussionerna för Västra Nylands välfärdsområde började på torsdagen 3.11. På sitt möte 3.11.2022 behandlade styrelsen nivån på patient- och klientavgifterna inom social – och hälsovården samt kriterierna för avgiftsfrihet. Förslaget var att som regel höja avgifterna till den högsta nivån som lagen tillåter. Efter diskussion bordlades ärendet och kommer att behandlas i samband med budgetförhandlingarna.

Västnylands Gröna anser att det är ansvarslöst att överraska invånarna med de föreslagna avgiftshöjningarna.

”El- och matpriserna har ren stigit. För många låginkomsttagare kan en höjning av avgifterna, speciallt de som man använder regelbundet, vara ohållbar både ekonomiskt och mänskligt sett,” säjer Henna Partanen, ordförande för de Grönas fullmäktigegrupp. ”Höjningen av avgifterna motiveras enbart med välfärdsområdets ekonomiska hållbarhet.”

På samma linje är Hanna Hukari, som länge arbetet inom socialvården.

”Ren idag använder många hundratals euro ur en redan låg pension för att betala för hemvårdstjänster. Med de höjningar som föreslås kan avgifterna t.o.m. fördubblas,” säjer Hukari.

”Vi vill inte att t.ex. äldre människor måste spara in på hemvårdsavgifter med den påföljd att de är tvungna att ty sej till boendeservice eller institutionsvård, eller att barnfamiljer med låga inkomster låter bli att söka hjälp p.g.a. de höga avgifterna. Obetalda klientavgifter orsakar oftast betalningssvårigheter och kan t.o.m. leda till utmätning. Kostnaderna för allt det här betalas också i slutändan av välfärdsområdet,” konstaterar Hukari.

På ett tidigare styrelsemöte fick De Gröna igenom ett tillägg gällande betalningslättnader för låginkomsttagare.

”I den här modellen lämnades dessvärre studerande, arbetslösa och pensionärer utan betalningslättnader. Styrelsen för välfärdsområdet fick inte heller tillräckliga uppskattningar om avgiftshöjningarnas ekonomiska helhetseffekt på användarna, och vi saknade därmed stöd för att kunna fatta ett beslut,” säjer en kritisk Markus Myllyniemi, ordförande för de Grönas styrelsegrupp.

”Att sammanjämka avgifterna i hela välfärdsområdet är viktigt, men det måste göras på ett mänskligt sätt så att ingen råkar i ekonomiskt trångmål p.g.a. en plötslig höjning av avgifterna,” avslutar Myllyniemi.