Vihreiden mielestä hyvinvointialueella on oleellista varmistaa, että palvelut ovat yhdenvertaisia eikä kukaan velkaannu asiakasmaksujen takia. Siksi asiakasmaksuja tulee kohtuullistaa.

Vantaan ja Keravan asiakasmaksujen yhtenäistäminen on vaativaa työtä, sillä kaupunkien hinnastot eivät ole täysin vertailukelpoiset. Siksi yksittäiset maksut voivat joko nousta tai laskea. Hyvinvointialueen talousarvio tulee olemaan alijäämäinen eli menoja arvioidaan olevan enemmän kuin tuloja, mikä luo painetta kerätä lisätuloja asiakasmaksuista. Vihreille on kuitenkin tärkeää, että yleisten elinkustannusten noustessa asiakasmaksut eivät kokonaisuudessaan nouse.

Asiakasmaksut eivät saa olla este hoitoon hakeutumiselle. Vuoden kuluttua näemme, paljonko maksuista on kertynyt tuloja ja tarvittaessa ongelmallisiksi havaittuihin maksuihin voidaan reagoida jo vuoden aikana, toteaa aluehallituksen 1 vpj. Olga Gilbert.

Vihreät tekevät päätöksiä tietoon perustuen. Viranhaltijat selvittivät erikseen lapsiperheiden kotipalvelun maksuja Keravalla ja Vantaalla. Keravan kaupunki on luopunut lapsiperheiden kotipalveluiden maksullisuudesta 2018, sillä niiden perintä aiheutti enemmän menoja kuin tuloja. Asiakasmäärät eivät ole sen myötä lähteneet nousuun. Selvityksessä kävi ilmi, että myös Vantaan lapsiperheiden kotipalveluiden maksullisuudesta koituu kaupungille enemmän menoja kuin tuloja. Lisäksi kotipalvelun maksullisuus arvioitiin lasten yhdenvertaisuuden kannalta ongelmalliseksi. Vihreät esittivät neuvotteluissa lapsiperheiden kotipalveluiden maksuttomuutta koko hyvinvointialueelle.

Lapsiperheiden hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että heitä tuetaan jo hyvissä ajoin ennen ongelmien kasautumista. Lapsiperheiden kotipalvelu on ennaltaehkäisevää työtä lapsen ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Se ehkäisee raskaampien palveluiden (kuten lastensuojelun) tarvetta ja tuo siten myös säästöä, toteaa aluehallituksen jäsen Eva Tawasoli

Yhteistyö muiden puolueiden kanssa on ollut jouhevaa ja ajatukset samansuuntaisia. Vihreät ovat tyytyväisiä neuvoteltuun asiakasmaksujen kokonaisuuteen. Asiakasmaksut eivät ensi vuonna nouse ja lapsiperheiden kotipalvelu on maksutonta. Lisäksi etävastaanottojen hintaa lasketaan ja ateriapalveluiden hinnasto yhtenäistettiin. Lisäksi ensi vuoden aikana selvitetään terveydenhuollon maksujen huojentamista ja poistoja.

Aluevaltuusto päättää asiakasmaksuista 22.11.2022.

Olga Gilbert (vihr.)
Vantaan ja Keravan aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja