Vihreät poistui Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen budjettineuvotteluista, kun kävi selväksi, että enemmistön muodostavilla puolueilla ei ollut halua tulla vastaan omaishoitajien ja vammaisten toimeentuloon liittyvissä kysymyksissä. Myös kotihoidon palvelumaksuihin esitettävät korotukset tulevat esityksen mukaan olemaan osalle Länsi-Uudenmaan asukkaista kohtuuttoman korkeita.

Erityisesti maksut nousevat espoolaisilla, kauniaislaisilla ja kirkkonummelaisilla.

”Hyvinvointialueen taloustilanne on tiukka, mutta säästöjen repiminen omaishoitajien, vammaisten ja ikäihmisten kustannuksella ei ole kestävää. Erimielisyydessä oli kyse kokonaisuuden kannalta pienistä, mutta yksittäisten ihmisten kannalta erittäin merkittävistä summista. Asia olisi ollut ratkaistavissa, jos poliittista tahtoa siihen olisi ollut,” sanoo Länsi-Uudenmaan vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Henna Partanen.

Vammaisten ateria- ja ylläpitomaksujen nostaminen esitetyllä tavalla voi tarkoittaa lähemmäs sadan euron korotuksia sellaisten ihmisten kuukausimenoihin, jotka eivät voi omalla toiminnallaan mitenkään vaikuttaa tuloihinsa. Omaishoitajien kolmannen luokan tukia odottaa puolestaan yli 350 euron kuukausittainen alennus Espoossa ja Kauniaisissa.

“Kaikki puolueet ovat jo sitoutuneita siihen, että ensi vuonna valmistellaan talouden tasapainottamisohjelma. Mikäli kaikista tasapainotustoimista, eikä vain asiakasmaksuista ja etuuksista, oltaisiin puhuttu samalla kertaa, olisiko silloin todella ensisijainen valinta ollut leikata kehitysvammaisten muutenkin jo minimaalisista käyttömenoista?” Partanen ihmettelee.

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen budjetti on 1,7 miljardia euroa.

”On erikoista, että viime metreillä pöytään tuotiin lisämenoja aivan uusiin kohteisiin samalla, kun haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden maksutaakkaa kasvatettiin todella tuntuvasti. Käytännössä vammaiset ja omaishoitajat laitetaan ruotsinkielisten palveluiden kehittämisen ja palveluseteleiden lisäämisen maksajiksi. Vastuullisen taloudenpidon sijaan taustalla taisi olla poliittinen lehmänkauppa,” toteaa puolestaan aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö.

Vihreät on painottanut hyvinvointialueella muun muassa ennaltaehkäisyyn panostamista, palveluiden pitkäjänteistä uudistamista ja ihmisten yhdenvertaisuuden turvaamista.

”Vihreille on tärkeää varmistaa, että hyvinvointialuetta rakennetaan sekä taloudellisesti että inhimillisesti kestävällä tavalla. Useimmiten nämä asiat kulkevat käsi kädessä. Äkkiväärät leikkaukset ja maksukorotukset johtavat pahimmillaan entistä suurempiin kustannuksiin,” summaavat Partanen ja Hyrkkö.