Emmi Wehka-ahoUudellamaalla on vireillä useita kiisteltyjä louhoshankkeita (HS Kaupunki 7.4.2016) ja avolouhoksia on syntymässä yhä useamman naapuriin. Hankkeista riitaisimpiin kuuluvat Kirkkonummen Vuohimäen louhimot saivat juuri hakemansa luvat kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnalta äänestyspäätöksellä 12.4.2016 ja voivat aloittaa toiminnan vuosien oikeusprosessin jälkeen.

Maankäyttöä ja ympäristölupia ohjaa lainsäädäntö, mutta kunnilla on alueellaan laajaa harkintavaltaa sen suhteen minkälaista yritystoimintaa se maa- ja elinkeinopolitiikallaan tukee. Kuntien haastava taloustilanne näyttää saaneen päättäjät houkuttelemaan kuntiinsa elinkeinotoimintaa hinnalla millä hyvänsä jopa riskeistä ja pitkäaikaisista vaikutuksista välittämättä. Pääkaupunkiseudun kiviainestarvetta liioitellaan ja maksajina ovat Uudenmaan luonto sekä asukkaat.

Meikon-Lappträskin Natura-alueen tuntumassa sijaitsevilla Vuohimäen louhimoilla tulee olemaan haitallisia vaikutuksia luonnolle sekä paikallisesti, että uhaten koko pääkaupunkiseudun Viherkehän yhtenäisyyttä (HS Mielipide 10.4.2016). Kirkkonummi on luonnoltaan monipuolinen ja sijainniltaan arvokas kunta, jota ei saa uhrata pääkaupunkiseudun takapihaksi ja kaatopaikaksi. Kirkkonummen vetovoimaisuus merenläheisenä ja hyvinvoivana asuinkuntana kärsii päätöksenteosta, jossa yritysten ja suurmaanomistajien vaatimukset asetetaan asukkaiden ja luonnon edelle. Uskon, että sitoutumalla kunnan kehittämiseen ekologisesti ja taloudellisesti kestävästi pystymme kyllä parempaan.

Emmi Wehka-aho

Kirjoittaja toimii kunnanvaltuutettuna, valtuuston II varapuheenjohtajana sekä rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenenä Kirkkonummella.

13.4.2016: 51 – Viisykkönen: Isoille kalliolouhoksille luvat – murskauksen saa aloittaa vaikka heti