MarjokaisaPiironen_kuusitausta_2016_rajattuOlen vihreänvireä monialaosaaja Veikkolasta, Nuuksion kupeesta.

Miten niin vihreä?

Joskus tuntuu, että olen jotenkin ylivihreä. Vai tunnetko monta, jolla on yli 30 vuoden takaa sopimus Suomen autokoulujen liiton kanssa, että ilmoittavat kun autokoulun voi suorittaa ympäristöystävällisellä autolla. Ilmoitusta ei ole tullut, joten olen edelleen ahkera julkisen liikenteen ja kimppakyytien kannattaja.

Vihreän politiikan tuntemusta on kertynyt vuosien varrella runsaasti. Olen kolmatta (ja viimeistä) kautta kunnanvaltuutettuna Kirkkonummella, pariin otteeseen kunnanhallituksessa, parhaillaan valtuustoryhmämme pj. Edustan kuntaamme Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen johtokunnassa jo, hups, seitsemättä vuotta. Aika vaihtaa…

Vihreä Uusimaa ry. tuli tutuksi työnantajana viime vuosituhannen lopussa, kun olin yhdistyksemme vaalipäällikkö ja kansanedustaja Ulla Anttilan avustaja. Viime vuosina olo on ollut kotoisa hallituksen jäsenenä.

Miten niin monialaosaaja?

Olen kiinnostunut monista asioista ja pidän itseäni todellisena monialaosaajana. Nautin opiskelemisesta ja työn teosta. Usein harrastukseni on johtanut alan opintoihin ja sitä kautta sen alan työelämään. Annan joitakin esimerkkejä.

• Lapsuuden käsityöharrastus – tekstiiliopettaja -tekstiiliopettajaliiton toiminnanjohtaja.
  • Tietotekniikan soveltaja – datanomi – Laatukeskuksen IT- tuki ja -kehittäjä.
  • Luonnossa liikkuminen – luonto-oppaan tutkinto – veneenkuljettaja
    D-kirja – luonto-opas, risteilyaluksen kapteeni.
  • Sahdinvalmistus – Suomen sahtimestari 2006 – panimo- ja viininvalmistajakoulutus, ravintolakokin tutkinto, yrittäjätutkinto – nyt keikkatyöntekijä matkalla kohti omaa Sahtikievaria (jossa mm. mikropanimo ja -leipomo).

Miten niin vireä?

Ei juuri iltoja ilman kokouksia tai muita harrastusmenoja, jälleen esimerkkejä. Veikkolan vesiensuojeluyhdistyksen perustajajäsen v. 1996 ja edelleen vahvasti mukana. Sahtiverkon perustaja (www.sahti.org) ja pääylläpitäjä vuodesta 2004. Suomen sahtiseuran hallituksen jäsen, Sahtipäät ry:n perustaja, Olutliiton hallituksessa pariinkin otteeseen.

Miten niin veikkolalainen?

Jo kolmekymmentä vuotta olen asunut Veikkolassa yhdessä Tuomo Rautavirran kanssa. Meillä ei vasiten ole lapsia, mutta lemmikkejä tulee ja menee. Kuten kääpiövuohi Veikko, Uuppana-telkänpoika ja Vihtori-kissa. Politiikkaan lähdin ensisijaisesti puolustamaan omaa kylää Veikkolan kyläyhdistyksen riveistä. Sittemmin piirini on laajentunut puolustamaan jo omaa maakuntaa.

Terve vaan, taas mennään!

Marjokaisa Piironen

Kuva: Tuomo Rautavirta