annika-212Hei! Olen Annika Ojala, ja toimin Uudenmaan Vihreiden harjoittelijana syyskaudella 2016.

Opiskelen yhteisöpedagogiksi pääkaupunkiseudun Humanistisessa Ammattikorkeakoulussa, jonka lisäksi olen taustaltani valtiotieteilijä ja ihmisoikeusaktivisti. Toimin aktiivisesti vapaaehtoisena kolmannella sektorilla etenkin yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävissä projekteissa. Olen asunut lähes koko aikuisikäni Etelä-Afrikassa ja Ranskassa, jossa sain mahdollisuuden tutustua monimuotoiseen luontoon, kokea turvaa ja turvattomuutta, sekä tuntea historiallisesti tiiviin kansalaisyhteiskunnan voiman.

Lähdin mukaan Vihreään toimintaan poliittisen ilmapiirin kiristyessä nykyisen hallituksemme toimien seurauksena. Eriarvoistuminen, vihapuheen lisääntyminen, ilmastonsuojelun toisarvoistaminen ja ihmisoikeuksien polkeminen ovat todellisia uhkia, joiden torjumisesta tinkiminen kaatuu ennemmin tai myöhemmin niskaamme. Uskon reiluun ja ihmislähtöiseen vaikuttamiseen, joka lähtee yhteisötasolta, kannustaen ratkaisukeskeiseen ja rohkeampaan politiikkaan.

Toivon pääseväni mukaan tukemaan vihreää toimintaa niin kehittämällä yhteisöllisyyttä paikallistasolla yhdistyksien kanssa, kuin haltuun ottamalla vaikuttamisen keinoja laajemmassa poliittisessa kontekstissa. Kuntavaalien alla toimintaan mukaan hyppääminen on suuri mahdollisuus, johon tartun innolla.

Lämpimät terveiset ja iloista syksyä kaikille aktiiveille ja toimijoille!

Annika Ojala

Harjoittelija, Uudenmaan Vihreät