(svenska text nedan)

Uudenmaan Vihreät on nimennyt ehdolle kevään eduskuntavaaleihin psykologi Katarina Alangon Kauniaisista. Alanko työskentelee Åbo Akademissa ja toimii Kauniaisissa ensimmäisen kauden valtuutettuna. Alangolle tärkeät teemat ovat lasten ja nuorten hyvinvointi, yhdenvertaisuus, sekä ilmastokysymykset. Alanko tuntee koulumaailman haasteet työskenneltyään lasten ja nuorten parissa koulupsykologina. Lisäksi hän on perehtynyt näihin teemoihin tutkijana.

“Olen oman työurani aikana tukenut lapsia ja nuoria ja tutkinut muun muassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen nuorten hyvinvointia ja lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia. Lapsia ja nuoria tuetaan parhaiten läsnäolevien aikuisten kautta, ja tämän takia perheiden ja ammattilaisten jaksamista tulee tukea. Monissa perheissä on ongelmia pelaamisen ja nettiriippuvuuden kanssa. Tämän takia koulun tulisi säilyä paikkana, jossa laitteiden käyttö pysyy kohtuuden rajoissa. Laitteet eivät korvaa opettajia”, Alanko toteaa.

Äidinkieleltään ruotsinkielisenä Alanko kantaa huolta myös kielivähemmistön asemasta.

Vihreillä on julkistettuna Uudeltamaalta Katarina Alangon nimeämisen jälkeen 34 ehdokasta. Uudenmaan Vihreät tulee jättämään täyden listan ja haastamaan Kokoomuksen ja SDP:n Uudenmaan suurimpana puolueena.

Lisätietoja:
Tuomas Green, toiminnanjohtaja ja vaalipäällikkö, Uudenmaan Vihreät, 045-1242 818, tuomas.green@vihreat.fi

Psykolog Katarina Alanko kandidat i riksdagsvalet för de Gröna i Nyland

De Gröna i Nyland har utsett psykolog Katarina Alanko till kandidat i riksdagsvalet våren 2019. Alanko jobbar vid Åbo Akademi och sitter sin första period i stadsfullmäktige i Grankulla. Viktiga teman för Alanko är att stärka barn och ungas välmående, jämlikhet och klimatfrågor. Alanko känner till skolvärldens utmaningar för att hon har jobbat med barn och unga som skolpsykolog. Därtill är hon väl bekant med tematiken genom sitt forskningsarbete.

“Jag har hela mitt arbetsliv jobbat med att stöda barn och unga och i min forskning har jag tittat på tex. hbtiq-ungdomars välmående och förebyggandet av sexualbrott mot barn. Jag vet att barn och unga mår bäst av närvarande vuxna. Därför måste vi satsa på tidigt stöd för familjer och tillräckliga resurser i dagvård och skola. Många familjer tampas med problem med speltider och nätberoende och därför behöver skolan förbli en plats där man reglerar användningen av digitala medel. Datorer kan inte ersätta människor”, säger Alanko.
“Språkfrågor är viktiga för mig och jag vill jobba för att vi svenskspråkiga skall ha rätt till service på vårt modersmål”, fortsätter Alanko.

De Gröna i Nyland har nu 34 kandidater i riksdagsvalet. Man kommer att lämna in en full lista med 36 namn och därmed utmana SDP och Samlingspartiet som det största partiet i Nyland.

Mer information:
Tuomas Green, verksamhetsledare, De Gröna i Nyland, 045-1242 818, tuomas.green@vihreat.fi