TIEDOTE 2.3.2019
JULKAISUVAPAA HETI
Pirkka-Pekka Petelius ehdolle Vihreiden listalta Uudellamaalla

Uudenmaan Vihreät on nimennyt näyttelijä Pirkka-Pekka Peteliuksen ehdolle eduskuntavaaleihin. Petelius on koko kansan tuntema pitkän linjan näyttelijä, joka tunnetaan niin TV:n huumoriohjelmista kuin vakavista teatteri- ja elokuvarooleistaan.

Lapsuudestaan asti luontoihmisenä tunnettu Petelius on lähtenyt ehdolle torjumaan ilmastonmuutosta ja luonnon elinkirjon tuhoutumista. “Ehdolle asettumiseni on luonteva jatko sille kehityssuunnalle elämääni, jolla haluan edesauttaa jälkeläistemme tulevaisuutta. Ihmiskunta tuhoaa maapalloa ennennäkemätöntä vauhtia. Pian oma elinkelpoisuutemmekin lajina on uhattuna.”

Konkreettisina tavoitteinaan Petelius nostaa esille muun muassa luonnonsuojelualueiden määrän merkittävää lisäämistä maassamme. “Luonnon monimuotoisuuden ja ekologisen lajikirjon turvaamiseksi olisi erityisen tärkeää lisätä suojeluun riittävän suuria eteläisen Suomen metsäalueita, sekä luoda niiden välille yhtenäisyyttä vaalivia viherkäytäviä. Tämä palvelisi myös mm. pyrkimystä vähentää ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta.”

“Luontomme on arvokkainta kansallista pääomaamme jota tulee vaalia, koska olemme siitä täysin riippuvaisia. Luonnon hyvinvointi ja ilmastonmuutoksen torjuminen tulee viimeistään nyt ottaa vakavasti huomioon kaikessa poliittisessa päätöksenteossa.” Petelius päättää.

Pirkka-Pekka Peteliuksen valinnan jälkeen Vihreillä on julkistettuna Uudeltamaalta 35 ehdokasta. Uudenmaan Vihreät tulee jättämään täyden listan ja haastamaan Kokoomuksen ja SDP:n Uudenmaan suurimpana puolueena.

Lisätietoja:
Iltalehden juttu aiheesta: https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/148dabc5-d100-4a74-be2f-e92fcfbf94e4
Tuomas Green, toiminnanjohtaja ja vaalipäällikkö, Uudenmaan Vihreät, 045-1242 818, tuomas.green@vihreat.fi