Olen 32-vuotias, Espoossa syntynyt, kasvanut ja kouluttautunut yrittäjä ja diplomi-insinööri (DI).

Peruskouluni (Päivänkehrän ala-aste ja Olarin koulu) ja lukioni (Olarin lukio) kävin Olarissa, ja DI:ksi luin Otaniemessä, Aalto-yliopistossa. Teknologia, analyyttinen ajattelu ja intohimo lukuja kohtaan ovat värittäneet niin opintojani kuin töitäni, läpi elämäni. Työurani olen tehnyt IT-alalla pörssi- ja kasvuyrityksissä.

Vahvojen vihreiden arvojen, ympäristövastuullisuuden ja humaanin oikeudenmukaisuuden lisäksi ajatteluani kuvaa päätösten ja perustelujen pohjaaminen tutkittuun tietoon, sekä markkinamyönteisyys.

Perheen ja ystäväpiirin parissa olen tunnettu tarkkana tyyppinä, jolta voi aina pyytää apua ja vinkkejä – on kyse sitten byrokratiaviidakossa suunnistamisesta tai oman hiilijalanjäljen pienentämisestä sähköautoilla.

Avopuolisoni Kat työstää tällä hetkellä väitöskirjatutkimusta Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutissa. Tutkimustyön seuraaminen sivusta on ollut vahva vaikuttaja siinä, miksi nämä eduskuntavaalit ovat minulle ehdottomasti muiden teemojen ohella #tiedevaalit.

Läpi elämäni olen ollut myös aktiivinen urheilija. Juniorina pelasin, yhdessä siskoni Nooran kanssa, lätkää Espoon Jäähongassa. Myöhemmin perheessämme kovasti tsempattu harrastus veikin siskoni aina kiekkoilun ammattilaiseksi asti – Noora on saavuttanut naisten jääkiekkomaajoukkueen maalivahtina kaksi olympiapronssia. Itse vaihdoin lajin kiekkoilusta golfiin, jossa kilpailin juniorina SM-tasolla. Harrastusmielessä golfaan yhä, pääsääntöisesti viihdymme viheriöllä yhdessä sukulaisteni ja ystävieni kanssa. Olen ollut myös Espoon golfseuran hallituksen jäsen vuonna 2014 ja toimin monta vuotta seuratuomarina.

Toimin useissa erilaisissa luottamustoimissa, niin asunto-osakeyhtiöiden ja huoltoyhtiöiden hallituksissa, vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmässä, Viite – Tieteen ja teknologian vihreiden, sekä Espoon tieteen ja teknologian vihreiden hallituksissa, kuin BIEN Finland – Suomen perustuloverkoston hallituksessa.

ehdokas.petteriraty.eu