Uudenmaan hyvinvointialueiden rahoituksessa on vakava vaje, joka on johtamassa paitsi perusterveydenhuollon tason romahtamiseen, myös mittaviin sopeutuksiin erikoissairaanhoidossa.

HUS-yhtymän hallitus on käsittelemässä 3.10.2022 sopeutusohjelmaa, jolla etsitään keinoja kattaa 95 miljoonan euron vaje ensi vuoden budjetissa. Länsi-Uudenmaan Vihreä aluevaltuustoryhmä ei hyväksy osana säästötoimenpiteitä esitettyjä Lohjan ja Raaseporin sairaaloiden päivystysten lakkautusta.

“Jo nyt Jorvin päivystys on ollut niin pahasti ruuhkautunut koronan hoitovelan purkautuessa, että potilaiden turvallisuus on paikoin vaarantunut. Lyhytnäköisillä päivystysten lakkautuksilla ajetaan alueemme terveydenhuolto entistä pahempaan kriisiin.” Vihreän aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Henna Partanen huomauttaa.

Vihreät ei pidä päivystystoiminnan lakkautuksia myöskään realistisina ehdotuksina ratkomaan vajetta ensi vuoden budjetissa.

“Päivystykseen hakeutuvien potilaiden määrä ei vähene, vaikka toimipisteitä lakkautettaisiin. Korvaavia päivystyspisteitä pitäisi laajentaa ja siihenkin tarvittaisiin rahaa ja henkilökuntaa.” toteaa puolestaan Vihreän aluehallitusryhmän puheenjohtaja Markus Myllyniemi.

“Hoitoalan henkilökunta on ollut tiukoilla niin koronan, kuormittavan työn kuin rekrytointihaasteidenkin vuoksi. Nyt ei ole oikea hetki esittää työpisteiden lakkautuksia.” Myllyniemi lisää.

Myös esitetyt asiakasmaksujen korotukset ja tutkimusrahoituksen voimakas leikkaaminen herättävät huolia.

“Hyvinvointialueen tulee katsoa taloutta kokonaisvaltaisesti. Tutkimusten mukaan asiakasmaksujen korottaminen johtaisi vain hoitoon hakeutumisen vähentymiseen, mikä itsessään tuottaisi kustannuksia.  Lisäksi asiakasmaksuja korottamalla yhä useampi pienituloinen ajautuu isoihin maksuvaikeuksiin ja jopa ulosottoon. Pahimmillaan sitten joudumme käyttämään entistä enemmän resursseja myös taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden ihmisten tukemiseen.” aluehallituksen toinen vihreä jäsen, sosiaalialan ammattilainen Hanna Hukari toteaa.

“Ilman laadukasta tutkimustyötä emme puolestamme koskaan saa kehitettyä terveydenhuollon laatua emmekä löydä tuottavampia tapoja toimia, kuten sote-uudistuksessa on nyt ollut tarkoituksena.” hän lisää.

Vihreä aluevaltuustoryhmä vaatii HUS:ia etsimään vaihtoehtoisia säästökohteita ja tekemään niistä kattavat vaikutusarvioinnit. Rahoitusvaje Uudellamaalla on kuitenkin niin suuri, että myös valtiolta tarvitaan vastaantuloa.

“Valtion on nyt herättävä. Sen on varmistettava riittävä rahoitus, jotta myös Uudellamaalla hyvinvointialueiden toiminta saadaan käyntiin asukkaiden terveyttä ja turvallisuutta vaarantamatta.” Partanen vaatii.