Uudenmaan Vihreät valitsi 25.1. kaksi uutta ehdokasta vuoden 2023 eduskuntavaaleihin. Ehdolle asetettiin sipoolainen erityisopettaja ja kotitalousopettaja Lilli Kahri. Toinen nimetty ehdokas ei ole vielä julkinen.

Kahri on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kunnanvaltuutettu. Kokeneena opetusalan ammattilaisena, ratkaisukeskeisenä valmentajana ja kolmen lapsen äitinä Kahri kantaa huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista.

“Haluan tehdä hyvän arjen politiikkaa. Se tarkoittaa, että vahvistamme varhaiskasvatusta ja koulutusta ja tuomme ennaltaehkäisevän näkökulman vahvemmin mukaan päätöksentekoon. Meidän on yhteiskuntana löydettävä uusia keinoja perheiden tukemiseksi heidän kasvatustehtävässään.”

Kahri näkee myös talouden olevan keskiössä tulevissa vaaleissa: “On selvää, että valtion taloutta on tasapainoitettava tulevalla vaalikaudella, mutta tämä tulee tehdä kestävästi ja reilusti.”

“Yhteiskunnallisessa keskustelussa on viime vuosina näkynyt entistä voimakkaampaa vastakkainasettelua. Politiikkona pyrin toimimaan pitkäjänteisesti ja tekemään tietoon pohjautuvia päätöksiä”, Kahri toteaa.

Samassa yhteydessä jo aiemmin ehdokkaaksi valittu espoolainen Janne Hirvasvuopio julkisti ehdokkuutensa. Hirvasvuopio on tullut tunnetuksi työstään vammaisten oikeuksien, saamelaiskäräjälain ja ympäristönsuojelun eteen. Hirvasvuopion mukaan näissä vaaleissa selvitetään se, ovatko suomalaiset valmiita saamaan ensimmäisen sateenkaarisaamelaisen ehdokkaan eduskuntaan.

Hirvasvuopio työskentelee Emma Karin poliittisena avustajana. Työ politiikan ytimessä on osoittanut, että luonnon puolustajia tarvitaan eduskunnassa edelleen. Tulevaisuuden Suomea on rakennettava niin, että yritystoiminta ja ekologisuus eivät sulje toisiaan pois.

“Olen tehnyt pitkäjänteisesti työtä sen eteen, että meillä olisi jatkossakin puhdasta suomalaista luontoa Nuuksiosta Nunnaseen. Nyt haluan päästä jatkamaan tätä työtä eduskunnassa”, Hirvasvuopio paaluttaa.

Hirvasvuopio on valtiotieteiden kandidaatti ja opiskelee kansainvälistä oikeutta Helsingin yliopistossa. Hän on Espoon vihreiden varavaltuutettu, vihreiden puoluevaltuutettu ja toimii saamelaiskäräjien sosiaali- ja terveyslautakunnassa sekä STM:n vammaisten henkilöiden neuvottelukunnassa.

Yhteensä Uudenmaan Vihreät on nyt nimennyt 32 ehdokasta, joista 29 on julkisia. Uudenmaan Vihreät tulee nimeämään eduskuntavaaleihin 2023 täyden listan. Vihreät haastaa Kokoomuksen ja SDP:n Uudellamaalla alueen suurimpana puolueena. Tuleva eduskuntavaalikampanja on Vihreiden historian suurin Uudellamaalla. Seuraavan kerran ehdokkaita nimetään myöhemmin tammikuussa.

Aikaisemmin julkistetut ehdokkaat löytyvät Uudenmaan Vihreiden kotisivulta: Uudenmaan Vihreiden eduskuntavaaliehdokkaat. Aiemmin julkistetut ehdokkaat ovat:

Tiina Elo, Espoo

Reija Friman, Vantaa