Uudenmaan Vihreät valitsi 31.1. ehdokkaaksi vuoden 2023 eduskuntavaaleihin Kati Sointukankaan Raaseporista. Tämän lisäksi jo aiemmin nimetyt vantaalaiset Sirpa Kauppinen ja Eve Rämö ja espoolainen Gyan Dookie julkistivat ehdokkuutensa.

Sointukangas on kulttuurin, tiedeviestinnän ja dokumenttien parissa työtä tekevä toimittaja ja tuottaja. Hän on toista kautta kaupunginhallituksessa ja valtuustossa. Sointukangas on aktiivinen kunnallispolitiikan toimija ja on työryhmissä osallistunut muun muassa kahdella kaudellaan kaupungin strategian laatimiseen ja toiminut puheenjohtajana energia- ja ilmasto-ohjelman ohjausryhmässä.

“Minulle politiikassa on kyse ihmisoikeuksien puolustamisesta. Jokaisen oikeus arvokkaaseen elämään, koulutukseen ja puhtaaseen ympäristöön tulisi olla kaiken päätöksenteon perusta. Meidän hyvinvointimme turvaaminen Suomessa ei voi vaarantaa ihmisoikeuksien toteutumista muualla maailmassa. Talouden pitää mahtua luonnon asettamiin rajoihin, se on ainoa keino turvata ihmisoikeudet myös tuleville sukupolville.”

Kauppinen toimii kaupungin- ja aluevaltuutettuna. Hän on ollut aktiivinen lukutaidon parantamisessa sekä kouluväkivallan vähentämisessä, ja tehnyt työtä ikäihmisten kuntoutuksen ja hoivapaikkojen lisäämiseksi. “Kaikilla lapsilla on oikeus lukutaitoon. Nyt koulu jakaa lapset pärjääviin ja putoaviin, ja lukutaito laskee. Koulu kasvattaa osaamiseroja, ei kavenna niitä.” Kauppinen toteaa.

Kauppinen pitää esillä myös kokonaistaloudellisuutta, jotta esimerkiksi riittämätön perheiden tuki ei kasvata kalliita huostaanottoja tai pihistely hoivapaikoissa ei pakkaudu ensihoitoon. Ympäristöalan ihmisenä näkökulma on laaja. “Pallo on pelastettava lapsillekin, muuten ilmastonmuutos ja luontokato syö lastemme tulevaisuuden”, kertoo Sirpa Siru Kauppinen.

Rämö on aktiivinen inhimillisyyden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolustaja Korsosta. Koulutukseltaan hän on sosionomi (AMK)-kirkon nuorisotyönohjaaja ja työskennellyt monipuolisesti sosiaalialalla lasten, nuorten ja perheiden parissa. Tällä hetkellä hän on kokopäiväinen kotiäiti, jonka ohella toimii luottamustoimissa. Rämö on töissä Lastensuojelun tehostetussa perhetyössä, jonka lisäksi on myös työpaikkansa varatyösuojeluvaltuutettu.

“Kampanjassani haluan nostaa esiin lasten ja perheiden tarvitsemaa tukea, äitien hyvinvoinnista huolehtimista, isien oikeuksia ja kaikenlaisten perheiden tasa-arvoista kohtelua. Pidän myös tärkeänä, että lastensuojelun resurssit turvataan”, Rämö linjaa. “Sote-alan työntekijäkriisi on todellinen eikä sitä ratkaista kauniilla sanoilla. Palkkaus ja työolot on saatava kuntoon- tämä on kaikkien etu. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen ongelmat ratkaistaan vain mikäli päiväkoteihin saadaan töihin riittävästi pätevää henkilökuntaa.”

Dookie on kulttuurin, koulutuksen ja tieteen puolustaja. Hän on kahden kouluikäisen lapsen isä, työyhteisöjen kehittämisen lehtori (Humak), väitöskirjatutkija (viestintätieteet), varavaltuutettu (Espoon kaupunginvaltuusto ja Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto) ja Elinvoimainen Espoo -kehitysohjelman ohjausryhmän jäsen Espoon Laaksolahdesta. Koulutukseltaan Dookie on sekä filosofian että yhteiskuntatieteiden maisteri.

“Haluan osaltani olla edistämässä yhdenvertaista, avointa, kannustavaa, innostavaa ja innovatiivista Suomea. Kaikki pelaa, kaikki voittaa! Kestävään kehitykseen liittyvät asiat (kuten ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuus ja sosiaalinen kestävyys) tulee ottaa huomioon päätöksenteossa. Pitkän linjan muusikkona ja entisenä SM-tason urheilijana kaikenlainen kulttuuri ja liikunta ovat lähellä sydäntäni.” Dookie sanoo.

Yhteensä Uudenmaan Vihreät on nyt nimennyt 33 ehdokasta, joista 32 on julkisia. Uudenmaan Vihreät tulee nimeämään eduskuntavaaleihin 2023 täyden listan. Vihreät haastaa Kokoomuksen ja SDP:n Uudellamaalla alueen suurimpana puolueena. Tuleva eduskuntavaalikampanja on Vihreiden historian suurin Uudellamaalla. Seuraavan kerran ehdokkaita nimetään helmikuussa.

Aikaisemmin julkistetut ehdokkaat löytyvät Uudenmaan Vihreiden kotisivulta: Uudenmaan Vihreiden eduskuntavaaliehdokkaat. Aiemmin julkistetut ehdokkaat ovat:

Tiina Elo, Espoo

Reija Friman, Vantaa